Jeg trenger litt hjelp til å løse dette integralet [tex]\int(\frac{1}{x^2+1})dx[/tex]
Jeg prøvde med delvis int, men det hjalp ikke noe særlig så då er det vel substitusjon som er tingen. Jeg prøvde dette
[tex]u=x^2+1[/tex]
[tex]\int(\frac{1}{u})dx[/tex]
Må jeg skrive det som [tex]\int(\frac{u-x^2}{u})dx[/tex]
Uansett, hva gjør jeg no? Jeg er ikke helt sikker på hvordan man bruker du og slikt, så er det noen som kan bare vise meg neste steg?
Integrasjon ved substitusjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
husker du ikke hva Jarle skreiv i forrige innlegg!Jarle10 wrote:Trigonometrisk substitusjon; [tex]x=\tan\theta[/tex]
[tex]\theta = \arctan(x)[/tex]
[tex]dx= (1\,+\,\tan^2(\theta))\,d\theta[/tex]
slik at
[tex]I=\int \frac{dx}{1\,+\,x^2}=\int \frac{1+\tan^2(\theta)}{1+\tan^2(\theta)}\,d\theta=\int d\theta[/tex]
osv...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
OK, husker du den deriverte av tangens;thmo wrote:Oi, jeg så ikke at det var samme oppgave jeg postet.
Men jeg skjønte ikke helt. Hvorfor blir [tex]dx=(1+tan^2(\theta))d\theta[/tex] ?
[tex](\tan(\theta))^,=\frac{1}{\cos^2(\theta)}=1+\tan^2(\theta)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Jeg misliker notasjonen [tex] \rm{d}u = h^\prime (x) \rm{d}x[/tex] fordi den er ugyldig, men har godtatt den siden det alltid gir riktig svar. Men nå ser det ut til at det forvirrer mer enn hjelper.
Du har integralet [tex]I=\int f(x) \rm{d}x[/tex].
Hvis du bruker en substitusjon [tex]u = g(x), [/tex] og deriverer: [tex]\frac{\rm{d}u}{\rm{d}x}=g^\prime (x) \Rightarrow \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} \cdot \frac{1}{g^\prime(x)}=1[/tex]; så kan du gange inn dette i integranden fordi det er lik én.
Da får du [tex]I=\int \frac{f(x)}{g^\prime(x)} \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} \rm{d}x[/tex]
Og bruker at [tex]\int h(u) u^\prime \rm{d}x = \int h(u) \rm{d}u[/tex], får du at [tex]I=\int \frac{f(x)}{g^\prime(x)} \rm{d}u[/tex]
Forhåpentligvis var substitusjonen gunstig slik at [tex]\frac{f(x)}{g^\prime(x)}[/tex] kan skrives som en enklere integrerbar funksjon av u.
Nå bør du skjønne hvorfor man må gange med [tex]\tan^2 \theta +1[/tex]
Du har integralet [tex]I=\int f(x) \rm{d}x[/tex].
Hvis du bruker en substitusjon [tex]u = g(x), [/tex] og deriverer: [tex]\frac{\rm{d}u}{\rm{d}x}=g^\prime (x) \Rightarrow \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} \cdot \frac{1}{g^\prime(x)}=1[/tex]; så kan du gange inn dette i integranden fordi det er lik én.
Da får du [tex]I=\int \frac{f(x)}{g^\prime(x)} \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} \rm{d}x[/tex]
Og bruker at [tex]\int h(u) u^\prime \rm{d}x = \int h(u) \rm{d}u[/tex], får du at [tex]I=\int \frac{f(x)}{g^\prime(x)} \rm{d}u[/tex]
Forhåpentligvis var substitusjonen gunstig slik at [tex]\frac{f(x)}{g^\prime(x)}[/tex] kan skrives som en enklere integrerbar funksjon av u.
Nå bør du skjønne hvorfor man må gange med [tex]\tan^2 \theta +1[/tex]
No tror jeg jeg har forstått dette sånn noenlunde ihvertfall.
[tex]\int\frac{1}{x^2+1}dx[/tex]
[tex]x=tan\theta[/tex]
[tex]\theta=arctan(x)[/tex]
[tex]d\theta=\frac{1}{x^2+1}dx[/tex]
Så derfor blir integralet bare [tex]\int d\theta=\theta[/tex]
Jeg vet ikke helt om jeg skjønte det den andre veien. Blir det noe sånt:
[tex]x=tan\theta[/tex]
[tex]dx=1+tan^2\theta[/tex]
[tex]\int\frac{1+tan^2\theta}{tan^2\theta+1}d\theta=\int d\theta=\theta[/tex]
Ser jo greit ut, men dette med trigonometrisk substitusjon er vel ikke så enkelt egentlig. F.eks. så visste jeg ikke sånn utenat at den deriverte av tan(x) var 1+tan^2(x) eller at den deriverte av arctan(x) var 1/(1+x^2) så då er det jo ikke så lett å se hva man skal gjøre. Er det rett og slett bare sånn at man må pugge de eller hva er en god måte å angripe et integral på hvis man ikke ser en åpenlys substitusjon?
[tex]x=tan\theta[/tex]
[tex]d\theta=\frac{1}{x^2+1}dx[/tex]
Så derfor blir integralet bare [tex]\int d\theta=\theta[/tex]
Jeg vet ikke helt om jeg skjønte det den andre veien. Blir det noe sånt:
[tex]x=tan\theta[/tex]
[tex]dx=1+tan^2\theta[/tex]
[tex]\int\frac{1+tan^2\theta}{tan^2\theta+1}d\theta=\int d\theta=\theta[/tex]
Ser jo greit ut, men dette med trigonometrisk substitusjon er vel ikke så enkelt egentlig. F.eks. så visste jeg ikke sånn utenat at den deriverte av tan(x) var 1+tan^2(x) eller at den deriverte av arctan(x) var 1/(1+x^2) så då er det jo ikke så lett å se hva man skal gjøre. Er det rett og slett bare sånn at man må pugge de eller hva er en god måte å angripe et integral på hvis man ikke ser en åpenlys substitusjon?
Ok, då har jeg det tror jeg
[tex]x=tan\theta[/tex]
[tex]\frac{d\theta}{dx}=\frac{1}{1+tan^2\theta}[/tex]
[tex]\frac{d\theta(1+tan^2\theta)}{dx}=1[/tex]
[tex]\int\frac{d\theta(1+tan^2\theta)}{(tan^2\theta+1)dx}dx=\int\frac{tan^2\theta+1}{tan^2\theta+1}d\theta=\int d\theta=\theta=arctan(x)[/tex]
Då skulle det vel stemme
Jeg har en oppgave til her: [tex]\int\frac{2}{\sqrt{1+x^2}}[/tex]
Jeg har sett litt på derivasjonsidentiteter og lurer på om det stemmer at svaret blir 2arcsinh(x), eller bruker man ikke disse?
[tex]x=tan\theta[/tex]
[tex]\frac{d\theta}{dx}=\frac{1}{1+tan^2\theta}[/tex]
[tex]\frac{d\theta(1+tan^2\theta)}{dx}=1[/tex]
[tex]\int\frac{d\theta(1+tan^2\theta)}{(tan^2\theta+1)dx}dx=\int\frac{tan^2\theta+1}{tan^2\theta+1}d\theta=\int d\theta=\theta=arctan(x)[/tex]
Då skulle det vel stemme

Jeg har en oppgave til her: [tex]\int\frac{2}{\sqrt{1+x^2}}[/tex]
Jeg har sett litt på derivasjonsidentiteter og lurer på om det stemmer at svaret blir 2arcsinh(x), eller bruker man ikke disse?
Sant nok, men like trivielt som at [tex]\int cf(x)\rm{d}x=c\int{f(x)\rm{d}x[/tex] ettersom konstanter kan settes utenfor integralet
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer