Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
jeg prøvde litt nå og fikk til at x= 12 og y=1, men det var ganske feil.
Jeg vet at man får y alene om jeg deler 2y = (3x/2) - 1/2, men så derfra har jeg fått feil svar.
Du skal løse likningssettet med hensyn til y eller x ved å f.eks overføre -3x over på den andre siden av likhetstegnet og står igjen med 2x og resterene verdier på høyre side av likhetstegnet. Med dette får du likning med hensyn på x ( divider 2 på begge sider av likhetstegnet). Du bruker denne likningen og setter inn i 2), altså 3x-2y = -1 og finner verdien for y. Og bruker denne y-verdien på den første likningen for å få en x-verdi.
Dette systemet kan løses mye enklere (syns jeg da ) ved å bruke addisjonsmetoden.
Gang den første ligningen med 2:
Gang den andre med 3:
Poenget med dette ser vi når vi legger sammen ligningene:
y elimineres og vi står igjen med en ligning med x som ukjent. Nå som vi vet x kan vi henvende oss til en av de opprinnelige ligningene (samme hvilken) for å finne y.
Vektormannen wrote:Dette systemet kan løses mye enklere (syns jeg da ) ved å bruke addisjonsmetoden.
Gang den første ligningen med 2:
Gang den andre med 3:
Poenget med dette ser vi når vi legger sammen ligningene:
y elimineres og vi står igjen med en ligning med x som ukjent. Nå som vi vet x kan vi henvende oss til en av de opprinnelige ligningene (samme hvilken) for å finne y.
Den første ligningen gir:
Mhm, det var smart, jeg forstår at du ganger med 2 og 3 for å eliminere y altså 6y-6y = 0
Men kan du fortklare hvorfor i alle dager det er lov å gange likningen med et tall... kan jeg gange en likningssett med hvilket som helst tall ???
mathme wrote:
Men kan du fortklare hvorfor i alle dager det er lov å gange likningen med et tall... kan jeg gange en likningssett med hvilket som helst tall ???
Hvordan fungerer dette ??
En likning forandrer seg ikke dersom man ganger, deler (unntak: 0), adderer eller subtraherer med samme tall på begge sider. Det er jo nettopp dette du benytter når du løser ligninger! For å løse 1/2 x = 9 ganger du f.eks. begge sider med 2 og får x = 18. På akkurat samme måte kan du gange likningene i likningssettet med akkurat de tallene du måtte ønske for å eliminere en av de ukjente.