Ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lodve
Hilbert
Hilbert

Image
Image

Hei! Trenger hjelp med oppgave c)

Det er ikke det at jeg sliter med ulikheter, men på oppgave c) så fikk jeg faktisk feil i svaret. Stemmer det at du aldri skal muliplisere begge sidene av et ulikhetstegn med et uttrykk som kan være både positivt og negativt? Hvis det er tilfelle, hvordan løser jeg den da?
Gnome
Cayley
Cayley

Jeg vet ikke hva du fikk, eller hva fasiten sier, men jeg fikk ihvertfall at x > 1/2. Kryssmultipliser nevnerene, regn ut, ordne x'er og konstanter og del tilslutt på x-koeffisienten. Mulig jeg tar feil, selvsagt.

Edit: Hvis du setter inn 1/2 i ulikheten ser du at sidene er like, hvis du setter inn for 0.4 og 0.6 i tillegg ser at x må være strengt større enn 1/2 :)
mathme
Fermat
Fermat

Jeg tror du må flytte leddene over på den ene siden slik at det blir 0 på den andre, så gjør du den om til fellesnevner og deretter lager en fortegnskjema. Husk at x [symbol:ikke_lik] 0 når x er under brøkstreken.
fiasco
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

[tex]\frac{x-1}{x+2} < \frac{x}{x-3} \\ \frac{(x-1)(x-3)}{(x+2)(x-3)} < \frac{x(x+2)}{(x-3)(x+2)} \\ \frac{(x-1)(x-3)-x(x+2)}{(x+2)(x-3)} < 0[/tex]

Trekk telleren sammen, og finn nullpunktene, og skriv det på (x-x[sub]0[/sub])-formen. Så lager du et fortegnsskjerma der du også tar med faktorene i nevneren

Da får du svaret.
lodve
Hilbert
Hilbert

En ting til. Er det lov å flytte hele brøken på den andre siden av ulikhets-/likhetstegnet?

Tusen takk for deres hjelp og bidrag på denne oppgaven, dere hjalp meg virkelig :D
lodve
Hilbert
Hilbert

Gjorde akkurat som Gommle, men fikk likevel feil i svar.

fasit:

-2<x<(1/2) eller x>3
Realist1
Euclid
Euclid

[tex]\frac{x-1}{x+2} \ < \ \frac{x}{x-3} \\ \frac{x-1}{x+2}-\frac{x}{x-3} \ < \ 0 \ \Rightarrow \ \frac{(x-1)(x-3) \ - \ x(x+2)}{(x+2)(x-3)} \ < \ 0 \ \Rightarrow \ \frac{(x^2 - 4x + 3)-(x^2 + 2x)}{(x+2)(x-3)} \ < \ 0 \\ \frac{-6x+3}{(x+2)(x-3)} \ < \ 0[/tex]

Fortegnsskjema viser at:

[tex]-6x+3[/tex] har nullpunkt i [tex]x=\frac12[/tex], er positiv for verdier mindre enn nullpunktet, og er negativ for verdier større enn nullpunktet.

[tex]x+2[/tex] har nullpunkt i [tex]x=-2[/tex], er positiv for verdier større enn nullpunktet, og er negativ for verdier mindre enn nullpunktet.

[tex]x-3[/tex] har nullpunkt i [tex]x=3[/tex], er positiv for verdier større enn nullpunktet, og er negativ for verdier mindre enn nullpunktet.

- Dette gir at funksjonen er positiv for alle x-verdier<(-2).
- I punktet x=(-2) er den udefinerbar.
- For alle x-verdier >(-2) og <0,5 er funksjonen negativ.
- Punktet x=0,5 er funksjonens nullpunkt.
- For x-verdiene 0,5<x<3 er funksjonen positiv.
- Punktet x=3 er udefinerbar
- Funksjonen er negativ for alle x-verdier >3.

Vi skulle finne når funksjonen var negativ, altså er svaret at den er negativ mellom (-2) og 1/2, eller for alle verdier større enn 3.

Det kan skrives på to måter:
1. [tex]-2<x<\frac12 \ eller \ x>3[/tex]
2. [tex]x \in \left\langle -2, \ \frac12\right\rangle[/tex] eller [tex]x \in \left\langle 3,\rightarrow\right\rangle[/tex]

Har forresten lagt ut prøven vi hadde på mandag i R1, lodve. Vet ikke om du så den, i den andre tråden. :D

Hadde X-prøve i dag også, hvis noen er interesserte i å se oppgavene.
lodve
Hilbert
Hilbert

Er i gang med å løse oppgaven :P

Tusen takk for hjelpen. Så med en gang feilen min :P En ting til <3,--->>
Betyr det at verdien fra og 3 og uendelig for positive verdier til høyre gjør funksjonen negativ?

Bare et tilfeldig eksempel, hvis det derimot er <<----,3> (Et eksempel) betyr det fra og med 3 og uendelig for negative verdier til venstre som gjør f.eks funksjonen positiv?
Last edited by lodve on 17/09-2008 18:33, edited 2 times in total.
Realist1
Euclid
Euclid

Hvilken oppgave? :P
Post Reply