Strengt voksende vs voksende

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
jchrjc
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 27/05-2007 23:41

Hva er forskjellen på disse to betegnelsene?
:?: :)
UiO
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Er du ekstremt lat?
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

mrcreosote skrev:Er du ekstremt lat?
hahahaha, frekkeste svaret jeg har sett på matematikk.net til nå :lol: hahaha :] -Gjelder å følge med på forlesningene jah :D
fiasco
jchrjc
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 27/05-2007 23:41

Hehe, nei jeg er med på alt.. Tror de forventer at vi skal kunne det fra vgs. Men har aldri skjønnt helt hva som er forskjellen..=/
UiO
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Da slår du det opp i nærmeste oppslagsverk.
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Tror mrcreosoto er i det litt selvhøytidelige humøret i dag...

Sett en følge, betyr det at:

a[sub]n+1[/sub] < a[sub]n[/sub]

Dvs. at neste ledd alltid er mindre enn det foregående. En funksjon er strengt synkende i et intervall når den kun har ett makspunkt, og ett min punkt som er i hver sin ende (henholdsvis venstre og høyre side på x-aksen) av intervallet.

Såvidt jeg har forstått...
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Poenget mitter vel at (strengt) voksende er begreper som er lette å slå opp, jeg syns det er frekt å be om andres tid til dette. Har du problemer med å forstå definisjonen derimot, spør gjerne, og du vil sannsynligvis få et ålreit svar på forumet.

Edit: Det er kanskje ikke plassen å ta det opp på, men noen andre som har synspunkter på dette?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

mrcreosote skrev:Poenget mitter vel at (strengt) voksende er begreper som er lette å slå opp, jeg syns det er frekt å be om andres tid til dette. Har du problemer med å forstå definisjonen derimot, spør gjerne, og du vil sannsynligvis få et ålreit svar på forumet.
Edit: Det er kanskje ikke plassen å ta det opp på, men noen andre som har synspunkter på dette?
for å si det sånn, jeg er enig med mrcreosote. makan til latskap!
:x
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

mrcreosote skrev:Poenget mitter vel at (strengt) voksende er begreper som er lette å slå opp, jeg syns det er frekt å be om andres tid til dette. Har du problemer med å forstå definisjonen derimot, spør gjerne, og du vil sannsynligvis få et ålreit svar på forumet.

Edit: Det er kanskje ikke plassen å ta det opp på, men noen andre som har synspunkter på dette?
Jeg er nokså enig med deg mrcre, altså sånne enkelte helt grunnleggende ting er nokså frekkt å ta opp, men hadde han spurt liksom hvorfor han ikke forstod det, eller hvor problemet er, så hadde det vært litt bedre. Matematikk.net er vel ingen oppslagsverk, her diskuterer vi problemer og lærer av hverandres feil (mener jeg)... siden jeg får hjelp av folk som er flinkere og mer erfarne enn meg, hjelper jeg selvfølgelig (og veldig gjerne) andre folk som faktisk trenger min hjelp til å forstå og utdype problemer. Altså, det jeg mener er at man må først og fremst lese teorien, forstå ting, og når man kommer til et problem og ikke klarer å se for seg situasjonen, heller ikke klarer å finne svar i boka, da er det helt greit å ta det opp på matematikk.net slik at både personen som sliter med problemet lærer noe, og de andre som også ser på problemet lærer noe!

Lenge leve matematikk.net :D
fiasco
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Svarer generelt på spm ditt mrcreosote:
Det er litt irriterende med endel spørsmål som kommer, men man skal også være obs på at det som virker helt stråleklart for en, trenger ikke å være det for andre. Alt er ikke like enkelt å søke etter heller.
Kanskje det burde kommet frem litt tydligere på forsiden, hvor man oppfordrer folk til å søke/google ting før man spør etc?

Kunne vel vært postet under tråden om forumet men..OT er noe som er mer plagsomt enn dumme spørsmål :)

Kan bare avslutte med at påstanden: "Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar" er helt på trynet etter min mening, det finnes så uenderlig mange dumme spørsmål :twisted: (og svar seff)


edit: så nå at dette lå under høyskole, da er jeg helt enig med deg at dette er faktisk litt frekt ja!
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Mathme: Det virker som vi har mye samme tanker om forumet her.

Mayhassen: Absolutt. Å kalle andres problemer trivielle er ofte arrogant og kan vitne om snevert gangsyn. I dette tilfellet var det snakk om å slå opp en definisjon, det vil ikke jeg (og heller ikke du) kalle et problem. (Men så er jeg en hoven jammen også, da.)

Til slutt til jchrjc: Meninga er ikke å henge deg ut, håper du fant ut av det. Spør inderlig om du ikke skjønner hva definisjonen sier.
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Jeg har et forslag til dere som synes spørsmålet til trådstarter var upassende: La heller være å svare, og la andre som kan være villige komme til, og la de nevne i en bisetning av dette strengt tatt kunne blitt slått opp i boka f.eks.

Ruinering av andre tråder, slik som det dere driver med nå, klarer ikke jeg å se på som veldig høyverdi oppførsel det heller...

Og forresten, såvidt jeg har forstått går trådstarter og jeg samme mattekurset, og nei, begreper som strengt ulik, strengt voksende m.fl, er ikke ting vi har hørt, eller blitt forklart tidligere, hverken her eller på vgs, så å stille et spørsmål ville for meg og vært helt naturlig.
Svar