Hei
Jeg fikk en forespørsel om å lære en eldre kar (jeg ikke kjenner fra før) noe grunnleggende algebra, ikke noe kompliserte greier med andre ord.
Det jeg lurer på, er om noen har gode råd og tips til hvordan jeg bør gjennomføre dette.
Tenkte jeg skulle ta en titt på pensumet til mannen nå til uka, så skal jeg spørre hva han selv føler han sliter med og sånt, og prøve å ordne noe ut fra det. Det er grei praksis eller?
Lurer også på hvordan jeg burde administrere selve sesjonene, slik at han får mest mulig utbytte?
Føler også at det er vanskelig å gi ham noe pris, da jeg egentlig ikke er kvalifisert til å være lærer og aldri har gjort det før. Hva er OK lønn for å gjøre dette her? 600-700 i timen? hæhæhæ :]
PS: Forespørselen kom ikke fra noen på forumet, men gjennom en felles bekjent.
Hjelp, jeg skal bli lærer!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Jeg er tilkallingsvikar i realfag på en ungdomsskole, og får 274 kroner i timen for det.
Hvordan jeg legger opp timen kommer litt ann på, men jeg liker å veksle mellom tavlegjennomgåelse og oppgaveregning. At man gjennomgår noe, gir 3-5 oppgaver, gjennomgår noe nytt, eventuellt noe mer komplisert, og gir noen oppgaver til.
Nå er jo sikkert ikke ro og orden noe problem for deg, men dette funker hvertfall på å holde unga i ro, hehe
Hvordan jeg legger opp timen kommer litt ann på, men jeg liker å veksle mellom tavlegjennomgåelse og oppgaveregning. At man gjennomgår noe, gir 3-5 oppgaver, gjennomgår noe nytt, eventuellt noe mer komplisert, og gir noen oppgaver til.
Nå er jo sikkert ikke ro og orden noe problem for deg, men dette funker hvertfall på å holde unga i ro, hehe

Det var absolutt ikke noe luselønn synes jeg. Tror nok jeg legger meg mye lavere enn det. - Rundt 125 kr timen eller noe.
Gjør egentlig ikke dette for pengene, men fordi jeg kan herse med en kar som er dobbelt så gammel som meg, se hvordan det er å lære bort, og hvordan jeg vil fungere i situasjonen.
Tror nok (uten å vite noe særlig om det) måten du legger det opp på, fungerer fint pedagogisk. Vil prøve å få ham til å dra opp matteboka fordi han vil, ikke fordi han må. Beste måten å få til det på, må jo være at fyren føler at han behersker nye ting hele tiden, og dermed får mersmak, hehe.
Håper flere kan komme inn her med sine erfaringer, er jo litt skummelt også, hehe.
Gjør egentlig ikke dette for pengene, men fordi jeg kan herse med en kar som er dobbelt så gammel som meg, se hvordan det er å lære bort, og hvordan jeg vil fungere i situasjonen.
Tror nok (uten å vite noe særlig om det) måten du legger det opp på, fungerer fint pedagogisk. Vil prøve å få ham til å dra opp matteboka fordi han vil, ikke fordi han må. Beste måten å få til det på, må jo være at fyren føler at han behersker nye ting hele tiden, og dermed får mersmak, hehe.
Håper flere kan komme inn her med sine erfaringer, er jo litt skummelt også, hehe.
Privatlærer ser nok godt ut på CVen og skal du se.MatteNoob wrote:men fordi jeg kan herse med en kar som er dobbelt så gammel som meg

Ville lagt meg høyere enn det, som studentassistent ved høyskoler får du vel noe rundt 140kr/t, viktig å ikke selge seg for billig. Nå er jo dette uten feriepenger og slikt også.
En annen ting du må tenke på er om du skriver timer for det du bruker på å forberede deg på, eller om det er inkludert i timeprisen, i så fall stiger det fort til et par hundre i timen.
En vurderingsak du må ta.
En annen ting du må tenke på er om du skriver timer for det du bruker på å forberede deg på, eller om det er inkludert i timeprisen, i så fall stiger det fort til et par hundre i timen.
Dette er ikke noe problem Nobbegutt. Privatlærer er bare gøy. Vær forbredt og legg en plan mhp stoffet spm skal presenteres, og oppgavene som skal løses. Dette kan du jo...
I sin tid tok jeg mellom kr 100 og 300 som privatlærer. Avhengig av om det var bortskjemte unger eller flittige og genuint interessert elever.
Kan fort bli verre når man skal undervise 30 stk 1P eller 2P elever...I have been there...

I sin tid tok jeg mellom kr 100 og 300 som privatlærer. Avhengig av om det var bortskjemte unger eller flittige og genuint interessert elever.
Kan fort bli verre når man skal undervise 30 stk 1P eller 2P elever...I have been there...

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Takk, takkar, takkast for all responsen ! :] Får besvare i tur og orden her, man føler seg jo som festens midtpunkt haha.

Ja, helt enig, å ha det på CVen er tillitsvekkende. Hvem sa læreryrket er blottet helt for respekt? :]
Følger rådene dine med planlegging og sånt. Får se hva dette går ut på og hvor i løypa han ligger.
Jeg er privatist og har lært mest av folkene på denne siten, så det er mange glimrende lærere her, ingen tvil!Realist1 wrote:Jøss, null lærererfaring? Trodde vi alle var sånne som brukte alle mattetimene på å hjelpe andre, jeg.
Realist1
(som får høre at han er en glimrende lærer)

Takk for detEmomilol wrote:Privatlærer ser nok godt ut på CVen og skal du se.(Gamlingen bør i hvertfall være glad for at får en lærer som vet hva han driver med.)

Du sier noe der, får se det ann. Vil jo først og fremst ha erfaringen, ikke spenna. Har drevet litt med webutvikling, og det gadd jeg ikke lenger nettopp fordi folk ikke verdsetter arbeidet pga arbeidskraft på billigsalg.Mayhassen wrote:Ville lagt meg høyere enn det, som studentassistent ved høyskoler får du vel noe rundt 140kr/t, viktig å ikke selge seg for billig. Nå er jo dette uten feriepenger og slikt også.
Hehehehe, ja, tror nok en eldre herremann med ønske om å lærem er bedre enn 30 stk som ikke skjønner hvorfor de skal lære. :] Prisstrategien din var fin, hehehe.Janhaa wrote:Dette er ikke noe problem Nobbegutt. Privatlærer er bare gøy. Vær forbredt og legg en plan mhp stoffet spm skal presenteres, og oppgavene som skal løses. Dette kan du jo...![]()
Følger rådene dine med planlegging og sånt. Får se hva dette går ut på og hvor i løypa han ligger.
Veldig ofte har personer jeg har hatt privatundervisning for, hatt problemer med å si hva de trenger hjelp med. Og om de kommer med noen temaer, oppdager man ofte at hovedproblemet ligger et annet sted.
Jeg har derfor valgt å legge opp privatundervisningen på følgende måte:
Jeg følger temaene personen har hatt i skolesituasjonen, og starter å gjøre lekseoppgaver sammen med han. Dermed kan jeg spørre hvordan han vil tenke for å løse oppgavene, og på den måten avdekke hvor hullene ligger hen. Derfra underviser jeg det grunnleggende, for at vi så fortsetter med oppgavene i fellesskap. Hver gang jeg ser han mestrer et område, går jeg over til neste. Det hender også at jeg kjører en "ekstraforelesning" på temat før han setter i gang, om han er helt blank på området.
Med folk som er senere i studiet, bruker jeg eksamensoppgaver som utgangspunkt, og bruker dem for å avdekke huller i kunnskapen og legger opp undervisningen etter det.
Dette ble kanskje litt rotete forklart... Spør om du ikke skjønner.
Jeg har derfor valgt å legge opp privatundervisningen på følgende måte:
Jeg følger temaene personen har hatt i skolesituasjonen, og starter å gjøre lekseoppgaver sammen med han. Dermed kan jeg spørre hvordan han vil tenke for å løse oppgavene, og på den måten avdekke hvor hullene ligger hen. Derfra underviser jeg det grunnleggende, for at vi så fortsetter med oppgavene i fellesskap. Hver gang jeg ser han mestrer et område, går jeg over til neste. Det hender også at jeg kjører en "ekstraforelesning" på temat før han setter i gang, om han er helt blank på området.
Med folk som er senere i studiet, bruker jeg eksamensoppgaver som utgangspunkt, og bruker dem for å avdekke huller i kunnskapen og legger opp undervisningen etter det.
Dette ble kanskje litt rotete forklart... Spør om du ikke skjønner.

"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)