Fysikk. Bevaringsloven og bevegelsesmengde.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
RuleCrule
Fibonacci
Fibonacci

Trenger litt hjelp med denne oppgaven. Får til A, men ikke B.

To kuler med massene 1.25 kg og 3.60 kg henger i to lange snorer. Den lette kula blir trukket ut til siden slik at sentrum i kula blir løftet 35.0 cm opp.
Vi slipper så den lette kula, og den støter sammen med den tunge kula i et elastisk og sentralt støt.

A) Hvor stor fart har den lette kula like før den treffer den tunge kula.

B) Hvor høyt opp kommer sentrum i den tunge kula når den svinger ut etter støtet.
mathme
Fermat
Fermat

Jeg tror reglene på matematikk.net er slik at vi skal snakke om matematikken! Matematikken i fysikken er greit å snakke om, og du kan ikke bare skrive opp en oppgave og forvente at vi skal gjøre den for deg... du må jo vise hva du har gjort, og hva det er som du ikke forstår. Så diskuterer vi med deg til du forstår det du ikke forstår! Dessuten, dette er ren fysikk oppgave, du må vise hva du ikke forstår i matematikken... så kan vi hjelpe deg! Hvis det er fysikken du ikke forstår kan du jo, for all del prøve realisten :)

:D
Vis oss hva du har gjort og kommet fram til :wink:
fiasco
RuleCrule
Fibonacci
Fibonacci

Ok. Jeg har kommet fra til at farten til den lette kulen rett før støtet ved hjelp av formelen V= [symbol:rot]2*g* h. Der h er 0.35m, og fikk svaret 2,62 m/s. Men det er så langt jeg kommer. Jeg vet at den kinetiske energien er bevart, samt bevegelsesmengden. Men kommer ikke fram til en formel der jeg kan regne ut hastigheten til kulene etter støtet.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

En hendig sammenheng for sentrale elastiske støt:

[tex]u_1+v_1=v_2+u_2[/tex]

[tex]m_1u_1+m_2u_2=m_1v_1+m_2v_2[/tex]

Der u er sluttfart og v er startfart. Husk at dette skal regnes med fortegn. Velg en positiv retning og regn i vei! :D

Edit: en u som skulle være en v! :P
Last edited by BMB on 22/09-2008 21:38, edited 1 time in total.
RuleCrule
Fibonacci
Fibonacci

Skal prøve noen metoder for å se om jeg får rett svar, takk for at dere svarer.
andhou
Cantor
Cantor

Regel #1: Dersom mulig, tegn tegning.

Regel #2: Det er alltid mulig å tegne tegning.

Tror jeg husker den oppgaven, eller i det minste noe lignende og fikk en liten åpenbaring da jeg tegnet tegningen rett :D
Post Reply