Har jeg lov til dette ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

-Dette er tatt ut fra en fysikk oppgave hvor jeg skal beregne og sammenlikne farten på en kule oppå en fjær på månen og på jorda med tanke på massen til fjæra!

Derfor lurer jeg på om dette er lov (glemmer alltid slikt jeg:( )

[tex]\sqrt{\frac{kx^2-2mgx}{m}}[/tex] = [tex]\sqrt {kx^2-2gx}[/tex]

Krysse vekk m ?
Er det ikke lov fordi det er subtraksjon i brøket ? Hvordan fungerer denne saken ?
fiasco
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Dette har du så definitivt ikke lov til. m er ikke faktor i alle leddene i telleren.
Sist redigert av daofeishi den 04/10-2008 20:43, redigert 1 gang totalt.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

daofeishi skrev:Dette har du så definitivt ikke lov til. m er ikke i alle faktorene i telleren.
Så hvis jeg hadde:

[tex]\sqrt{\frac{kmx^2-2mgx}{m}}[/tex]

Så kunne jeg stryke vekk m'en ?
fiasco
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, fordi

[tex]\frac{\sqr{m(kx^2-2gx)}}{\sqr{m}}=\frac{\sqr{m}\sqr{kx^2-2gx}}{\sqr{m}}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
thomatt
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 18/05-2008 09:56

Kan ikke se at ligningen gir noen mening slik de står. HUsk at g er tyngdens akselrasjon på jordoverflaten. På månen må du bruke en annen variabel.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

thomatt skrev:Kan ikke se at ligningen gir noen mening slik de står. HUsk at g er tyngdens akselrasjon på jordoverflaten. På månen må du bruke en annen variabel.

I det kula på fjæret forlater et rør ved likevektsstillingen, er den potensielle energien som vi hadde når vi dra fjæra inn og låste den lik potensiell og kinetisk energi i det den forlater røret.

[tex]\fra{1}{2}kx^2 = mgx + \frac{1}{2}mv^2[/tex]

ganger med 2 overallt

[tex]kx^2 = 2mgx+mv^2[/tex]

skal finne et utrykk for farten , så:

[tex]v = \sqrt{\frac{kx^2-2mgx}{m}}[/tex]

Jess, helt korrekt, det var vel noe med 6 komma et eller annet hvis jeg husker riktig nå :D
fiasco
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

mathme skrev:
daofeishi skrev:Dette har du så definitivt ikke lov til. m er ikke i alle faktorene i telleren.
Så hvis jeg hadde:

[tex]\sqrt{\frac{kmx^2-2mgx}{m}}[/tex]

Så kunne jeg stryke vekk m'en ?
Ja, som forklart over. Edit'a svarposten min, siden utsagnet mitt i sitatet over ikke gir mening.
Svar