sin, cos og tan ???

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mean Drilling machine
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 04/10-2008 01:02

Eg har ikkje hatt noko som helst med matte og gjort på 10 år.. Og er ikkje akurat den smartaste kniven i skuffa.. Men no har eg fått eit problem og trenger plutseleg litt mattekunskap..

Eg jobber som båre opperatør.. Når eg t.d. skal båre eit hål på 23 m på 5,5 grader men må flytte hålet 0,5 m bak kor masse må eg øke gradene med da for atte den skal være på same plas i bun som vist eg ikkje hadde flytta det, eller skal båre 4 hål med 20 cm melomrom på toppen og dei skal være 2,2 m i melom dei i bun og bakerste skal bære 5,5 grader.. Ossen greier eg og finne ut av det.. MÅ forklarest på ein IDIOTSIKER MÅTE :lol:
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Mean Drilling machine skrev:Eg har ikkje hatt noko som helst med matte og gjort på 10 år.. Og er ikkje akurat den smartaste kniven i skuffa.. Men no har eg fått eit problem og trenger plutseleg litt mattekunskap..

Eg jobber som båre opperatør.. Når eg t.d. skal båre eit hål på 23 m på 5,5 grader men må flytte hålet 0,5 m bak kor masse må eg øke gradene med da for atte den skal være på same plas i bun som vist eg ikkje hadde flytta det, eller skal båre 4 hål med 20 cm melomrom på toppen og dei skal være 2,2 m i melom dei i bun og bakerste skal bære 5,5 grader.. Ossen greier eg og finne ut av det.. MÅ forklarest på ein IDIOTSIKER MÅTE :lol:
Du skal båre et hål på 5,5grader ? Har aldri hørt slikt før! Det var vanskelig (for meg) å forstå problemstillingen. Kan du lage en tegning (eller skrive på bokmål?) -Er fritatt fra nynorsk. hehe
fiasco
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg har ikke noe problem med verken bokmål, nynorsk eller generelle vestlandsdialekter, men du formulerer deg ikke helt klart.

Når du sier at du skal bore et hull på 23 meter, mener du at selve hullet skal være 23 meter i radius/diameter/omkrets, eller mener du at boresjakten skal være 23 meter dyp? Mener du at boresjakten skal ha en helning på 5.5 grader i forhold til normalen, eller mener du noe helt annet? Og hva er det du ønsker skal flyttes en halv meter?
thomatt
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 18/05-2008 09:56

Hei
Jeg antar at i det første prøblemet skal hullet være 23 m i skråavstand og at vinkelen med loddrett er 5,5 grader. Da er den horisontale avstanden mellom hulltopp og hulllbunn = 23m*sin5,5 =2,20 m . Når du skal øke horisontal avstand med 2,5 m, får du den nye vinkelen A ved:
sinA= 4,7/23 A = 11,8 grader.
Det første hullet blir 36 cm dypere enn det andre.

I den andre prolemstillingen har du ikke sagt noe om dybden, men jeg går ut fra at det første skal være 23 m (skrålengde)
Når du skal øke horisontalavstanden mellom topp og bunn med 2 m for hvert hull, blir vinklene i gradeder og skålengdene i meter for de andre hullene: 10,4/23,27 15,2/23,71 19,7/25,37

Dette er de teoretiske beregningene, du må ha svært homogent fjell for å få et godt resultat.
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

jeg leser oppgaven annerledes, så her må nok mannen med førsteinnlegget forklare seg litt nøyere:)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Er det bare jeg som mener det blir feil at kommersielle aktører bruker ett Internetforum som hjelp til matematiske beregninger?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar