L'hôpital

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Nå sitter jeg her på jobb og grubler på oppgaver. Jeg har en ny oppgave jeg ikke får til å stemme.

[tex]\lim_{x \rightarrow 0} \frac{e^{4x}-1}{5x^2}[/tex]

Fasiten sier den ikke har en løsning, men jeg vil påstå at jeg kan gjøre slik:

[tex]\lim_{x \rightarrow 0} \frac{4e^{4x}}{10x}\,=\, \lim_{x \rightarrow 0} \frac{16e^{4x}}{10} = \frac{8}{5}[/tex]

Har jeg oversett noe vesentlig her?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
arildno
Abel
Abel

Dinithion wrote:Nå sitter jeg her på jobb og grubler på oppgaver. Jeg har en ny oppgave jeg ikke får til å stemme.

[tex]\lim_{x \rightarrow 0} \frac{e^{4x}-1}{5x^2}[/tex]

Fasiten sier den ikke har en løsning, men jeg vil påstå at jeg kan gjøre slik:

[tex]\lim_{x \rightarrow 0} \frac{4e^{4x}}{10x}\,=\, \lim_{x \rightarrow 0} \frac{16e^{4x}}{10} = \frac{8}{5}[/tex]

Jepp.
Du kan bare bruke L'Hopital når BÅDE teller og nevner går mot 0 i grenseverdien din.
Gjør de det i den siste delen din?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Dinithion wrote:Nå sitter jeg her på jobb og grubler på oppgaver. Jeg har en ny oppgave jeg ikke får til å stemme.
[tex]\lim_{x \rightarrow 0} \frac{4e^{4x}}{10x}\,\neq\, \frac{0}{0}\,\,\text uttrykk[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Dinithion
Hilbert
Hilbert

D'oh! Selvfølgelig :oops:
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Post Reply