2mx vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
dydde
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/08-2008 19:04

Heisann

Jeg har meldt meg opp til eksamen 5 desember til 2mx gamle læreplan. Jeg går ikke på skole så må gjøre alt hjemme. Læreboka er fryktelig dårlig siden noen av spørsmålene er vanskelige og ikke vist eksempler på i læreboka.
Jeg holder på med Produkt av tall og vektor og oppgaven er som følgende.

I /_\ ABC er AB=5 AC=4 og vinkel A= 60 grader.
Vi setter AB=a-> og AC= b->. Et punkt D er bestemt ved at BC->= a->+2b->.

b) Finn |AD->|. hvordan gjør jeg dette?
c) Finn vinkel BAD. ?

Jeg forstår ingenting
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

For å finne punktet D ville jeg tegnet en figur med egenskapene tilegnet den i oppgaven. Deretter tegne [tex]\vec{BD}[/tex], altså [tex]\vec{a}+2\vec{b}[/tex] med utgangspunkt i B.

Hvis du lurer på hvordan å tegne de, husk at de er identiske (både retning og størrelse) med de vektorene du har blitt gitt.

Hvis ikke jeg tar helt feil så er [tex]|\vec{AD}|=2\sqrt{37}[/tex] og [tex]\angle BAD=34.7\textdegree[/tex].(Hehe, bad! :))

Hvis svaret mitt stemmer og du ikke klarer å finne ut av fremgangsmåten, må du bare spørre igjen. Skal opp til samme eksamen som deg, så trenger repetisjon selv :)
Det kan hjelpe veldig å sette i koordinatsystem og dekomponere vektorne i x-retning og y-retning. Hjelper hvertfall meg ;)
dydde
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/08-2008 19:04

takk takk

svaret ble 23 grader på den vinkelen. Jeg fikk hjelp hjemme heldigvis. AD= kvadratrota av 244.

Hvordan leser du frem mot eksamen? starter du på kap. 1 og til endes eller har du fått pensumliste?
dydde
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/08-2008 19:04

jeg lurer også på. Hvordan klarer du å komme deg gjennom alt? får du hjelp hjemme eller hos noen andre?

Jeg sliter med når jeg sitter hjemme på dagen og skal lese og forstå alt pga læreboka er elendig. Har du andre bra resursser du bruker for å forstå alt å komme gjennom det?
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Ojsann, må nok jobbe mer med vektorer, blitt for vant til å jobbe med de i koordinatsystem, så slet med å få rett svar her nå. Gikk heldigvis tilslutt ;)

Joda, jobber for det meste på egenhånd. Har Cappelens Sinus 2MX, og synes den er helt grei. Jobbet med den siden i sommer, så trenger nok litt repetisjon nærmere eksamen.
En grei tommelfingerregel mens man jobber med matematikk er å oppsøke alternative kilder. Man kan ofte lære utrolig mye om et emne er emnet "rett vinklet". Forklarer boken/læreren emnet dårlig, kanskje Wikipedia eller et felles forumsmedlem har mer detaljer/annen vinkling på problemet.

En kamerat og jeg hjelper hverandre av og til, og er ganske nyttig.
Blir det med vinklingen igjen, ser jeg overkomplisert på et emne og kameraten min synes det er lett, kan han forklare meg på sin måte, eller vice versa.
Men det viktigste er å bruke ressursene en har tilgjengelig.
Khanacademy hjelper veldig, men har ikke om vektorer.
http://www.youtube.com/user/khanacademy
dydde
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/08-2008 19:04

ahh ok takk takk
Merker det er veldig tungt å studere alene uten hjelp, men er greit å ha pappa osm kan hjelpe litt + dette forumet her er jo kanon
Svar