Hvor er dette punktet?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

En rettvinklet trekant ABC med vinkel B = 90 grader, har AB=7 og vinkel A=65 grader.

a)Finn vinkel og tilnærmede verdier for AC og BC ved regning.
(Jeg fant AC= 16,56 som er hypotenusen, også fant jeg BC= 15.)

b) Punktet D ligger like langt fra A og C, slik at AD= 10 Finn en tilnærmet verdi for vinkel CAD ved regning.

Hvor er punktet D , er den slik at vinkel CDA er 90 grader?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

b) hvis D ligger like langt fra A og C må AD=CD=10

Da har du alle sidene i din nye trekant, for å finne vinkelen CDA kan du benytte cosinussetningen. (Om jeg har forstått oppgaven din korrekt.)
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Jeg skulle finne CAD og ikke CDA.

Jeg fant CAD ved å trekke ned en linje fra hypotenusen AC ned til punktet D så jeg fikk en rettvinklet trekant. Og det ga meg vinkel CAD 35 grader,fikk du også det jeg fikk?
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Arbeider skrev:En rettvinklet trekant ABC med vinkel B = 90 grader, har AB=7 og vinkel A=65 grader.

a)Finn vinkel og tilnærmede verdier for AC og BC ved regning.
(Jeg fant AC= 16,56 som er hypotenusen, også fant jeg BC= 15.)

b) Punktet D ligger like langt fra A og C, slik at AD= 10 Finn en tilnærmet verdi for vinkel CAD ved regning.

Hvor er punktet D , er den slik at vinkel CDA er 90 grader?
Svar