Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Av og til når jeg har funksjoner, så skulle jeg ønske jeg kunne behandle den som en vektor.
Finnes det en måte å gjøre en funksjon om til en vektor? (Det er mulig dette blir "meningsløst" for matematikere i det store land, men om det går an, så blir det lettvindt for meg )
Går det f.eks å få, say [tex]f(x) = \sqrt{x^2+4}[/tex] dekomponert til en vektor i planet?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ikke helt sikker på om jeg har skjønt hva du mener, men når x varierer vil punktene [tex](x, sqrt{x^2 +1})[/tex] ligge på kurven til f(x). Litt avhengig av hva du vil bruke det til funker vektoren [tex][x, sqrt{x^2 +1}][/tex] kanskje fint?
Det høres riktig ut. Det var det samme jeg kom fram til når jeg lå og prøvde å sove i går kveld
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.