Formelskriving i openoffice

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Wentworth
Riemann
Riemann

Jeg lurer på hvordan man skriver eks: [tex]Na_2[/tex] og [tex]Ca^{2+}[/tex] i openoffice. ( Altså heveskrift og senkeskrift for 2 tallet under Na og 2+ opphøyd i Ca.

På forhånd takk!
Dinithion
Hilbert
Hilbert

(Engelsk utgave)
Insert -> Object -> Formula
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Wentworth
Riemann
Riemann

Jeg fant nå dinithion,men ingen snarvei. SÅ jeg må gå langt inn i option for å hente hver gang.HVis noen vet om snarveier,sånn liksom ctrl "en tast" så kom gjerne med det, altså det er snakk om i openoffice.
Karl_Erik
Guru
Guru

Når jeg skriver obligene mine ender jeg med å trykke Alt (som markerer verktøylinja øverst), I (som åpner Insert), O, F og så skrive inn formelen. Neppe akkurat det du var ute etter, men nåja. Finner du noe bedre får du si ifra, hadde satt pris på det selv.
Wentworth
Riemann
Riemann

Ok, det du fant var en artig snarvei. :wink:   Jeg fant en til, man går inn på "synligeknapp" (valget som står festet på verktøylinja). Viderer markerer jeg "hevetskrift" og "senketskrift" for å gjøre disse knappene synlige på verktøylinja. For da kan jeg bare klikke på dem etter behov.

EDIT: Takk for snarveien.
andhou
Cantor
Cantor

EDIT: for sen :)
Post Reply