(a-b-1)²-(a-b) ²=
Denne oppgaven irriterer meg! Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal løse denne, har prøvd med kvadratsetninger, men ble lettere forvirret..
Kan noen hjelpe meg?
Kvadratsetning eller?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Nivået på lærerstudenter er virkelig lavt...
Over til en mer hjelpsom tone:
[tex](a-b-1)^{2}=(a-b-1)(a-b-1)[/tex]
[tex](a-b)^{2}=(a-b)(a-b)[/tex], men har bruker du vel bare andrekvadratsetning. Pass også på fortegnene ved [tex]-(a-b)^{2}[/tex].
Over til en mer hjelpsom tone:
[tex](a-b-1)^{2}=(a-b-1)(a-b-1)[/tex]
[tex](a-b)^{2}=(a-b)(a-b)[/tex], men har bruker du vel bare andrekvadratsetning. Pass også på fortegnene ved [tex]-(a-b)^{2}[/tex].
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Et alternativ er å bruke konjugatsetninga, som er litt enklere her.
Edit: og ellers må jeg si meg litt enig med 2357 her ... det er nesten litt skremmende at kompetansen er så lav hos framtidige lærere.
Edit: og ellers må jeg si meg litt enig med 2357 her ... det er nesten litt skremmende at kompetansen er så lav hos framtidige lærere.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Fibonacci
- Innlegg: 3
- Registrert: 08/10-2008 13:54
hehe, ja det skjønner jeg dere mener, men nå har vi akkurat begynt med matematikk da, og da er det en stund siden sist en hadde matte.
nei, disse oppgavene bruker jeg da å klare, men det 1-tallet forstyrret min tankegang på hvordan dette skulle løses. Får prøve med denne metoden:)
Takker for svar:)
nei, disse oppgavene bruker jeg da å klare, men det 1-tallet forstyrret min tankegang på hvordan dette skulle løses. Får prøve med denne metoden:)
Takker for svar:)
Vi begynner med
[tex](a+b-1)^2-(a+b)^2[/tex]
Dette er det samme som
[tex][(a+b)-1]^2-(a+b)^2[/tex]
(har kun satt inn et par ekstra parenteser.
Kvadratsetningen sier:
[tex](x+y)^2=x^2+2xy+y^2[/tex]
Vi får da:
[tex][(a+b)-1]^2-(a+b)^2=(a+b)^2-2(a+b)+1-(a+b)^2[/tex]
Rydder opp:
[tex]= -2(a+b)+1 == -2a-2b+1[/tex]
Var antakelig det som liksom skulle være trikse. Også sparer man seg for å gange ut og gange inn og slite som en hest.
[tex](a+b-1)^2-(a+b)^2[/tex]
Dette er det samme som
[tex][(a+b)-1]^2-(a+b)^2[/tex]
(har kun satt inn et par ekstra parenteser.
Kvadratsetningen sier:
[tex](x+y)^2=x^2+2xy+y^2[/tex]
Vi får da:
[tex][(a+b)-1]^2-(a+b)^2=(a+b)^2-2(a+b)+1-(a+b)^2[/tex]
Rydder opp:
[tex]= -2(a+b)+1 == -2a-2b+1[/tex]
Var antakelig det som liksom skulle være trikse. Også sparer man seg for å gange ut og gange inn og slite som en hest.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
2357 skrev:Nivået på lærerstudenter er virkelig lavt...
Ikke for å være noen vaktbikkje, men pass på hva dere sier i det offentlige rom...og ellers og for den saks skyld.Vektormannen skrev:Edit: og ellers må jeg si meg litt enig med 2357 her ... det er nesten litt skremmende at kompetansen er så lav hos framtidige lærere.
2357 skrev:Nivået på lærerstudenter er virkelig lavt...
Vennligst ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Nivået på lærerstudenter som tar fordypning i matematikk er meget høyt. Det er derimot en obligatorisk bolk på 30 studiepoeng matematikk integrert i allmennlærerutdanningen som alle må ta uavhengig om hvilke fag de skal fordype seg i.. langt fra alle disse har interesse for, eller skal studere realfag videre. Følgelig finnes det studenter som har lav forståelse for matematikk uten at det har noe som helst å si da de ikke kommer til å undervise i faget. Man har uansett ikke kompetanse for å undervise lengre opp enn barnetrinn med bare 30 stp matte, og her påstår jeg det er lite relevant om man kan kvadratsetninger eller ikke. (for øvrig uten sammenligning med trådstarter)
Kommentaren var mer en personlig bekreftelse av artikler om hvor dårlige lærerstudente er, med et direkte tilbakeblikk på trådstarter. At flere allmennstudenter ytterst håpløse er ikke å komme ifra, men jeg får heller beklage at jeg generaliserte.
Regner med at lærerstudent ikke skal bli mattelærer, så således bør h*n vel heller ha ros for at h*n faktisk spør her. Jeg driter i om norsklæreren min kan regne kvadratsetninger eller ikke, liksom, så lenge hun er en kompetent norsklærer. Usaklig kritikk.
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jada, jeg er enig. Var nok litt krasst av meg dette, er bare å beklage. Jeg antok uten videre at dette var en matematikklærerstudent.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Fibonacci
- Innlegg: 3
- Registrert: 08/10-2008 13:54
jeg skjønner jo at folk mener det, men det at 50 % stryker i matte i hedmark, unnskyld meg, men det må jo ha med deres mattelærere å gjøre..!
Ellers, så har vi 30 obligatoriske poeng i matematikk, og det skal foregå dette året. Nå er vi i oktober, og på denne tiden skal vi kunne all algebraen, geometrien og funsjonslæren som er i skolen opp til 1.videregående. Jeg kan ikke det, for jeg trenger litt tid til å sette meg inn i alt, samtidig som jeg har flere fag enn matte.
En ting til, det er jo litt dumt å dømme etter ett spørsmål da, dere vet jo ikke hvor mitt nivå ligger ellers i matte, det dere vet er at jeg har ett problem med kvadratsetningene, som jeg forsåvidt begynte å jobbe med i går... jaja..
Men det er sikkert for lavt nivå på lærerstudenter enn det burde vært.. kanskje...
MEN: tusen takk for svar, det hjalp skikkelig!
Ellers, så har vi 30 obligatoriske poeng i matematikk, og det skal foregå dette året. Nå er vi i oktober, og på denne tiden skal vi kunne all algebraen, geometrien og funsjonslæren som er i skolen opp til 1.videregående. Jeg kan ikke det, for jeg trenger litt tid til å sette meg inn i alt, samtidig som jeg har flere fag enn matte.
En ting til, det er jo litt dumt å dømme etter ett spørsmål da, dere vet jo ikke hvor mitt nivå ligger ellers i matte, det dere vet er at jeg har ett problem med kvadratsetningene, som jeg forsåvidt begynte å jobbe med i går... jaja..
Men det er sikkert for lavt nivå på lærerstudenter enn det burde vært.. kanskje...
MEN: tusen takk for svar, det hjalp skikkelig!