Related Rates

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Har en oppgave som jeg satt med i går og ikke kom så langt med...
Bilde
Bilde

Finner generelle sammenhengen og deriverer implisitt og prøvde løse den med hensyn på dx/dt så sette den inn for dx/dt i den deriverte ligningen for å bli kvitt dx/dt og sitte igjen kun med dy/dt som vanlig men det klarte jeg liksom ikke helt å komme frem til fordi da fikk jeg alt til å bli trekt fra hverandre...

Noen andre forslag?
mangler dx/dt og skal bestemme dy/dt som gjør dette litt "vrien"...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

dy/dt=(ds/dt)*(dy/ds)

Bruk pytagoras og finn sammenhengen mellom y og s og deriver denne :)
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

x er jo en konstant, så hva er dx/dt da?
da er du nok i mål;)
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Så blir ingen dx/dt mao...?

Driver med gamle eksamens oppgaver for å bare hold det oppe og likte denne siden vi ikke har hatt noen liknende oppgave.. Vi har bare fått oppgitt at vi skal finne kun dy/dx f.eks.. at den kun mangler og oppsøkte en om det var noe mer å hente i...

*prøve på nytt nå*...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Kom frem til riktig svar ved dy/dt = (z*dz/dt)/y...

La til meg uvane med uvane og putte alt inn i fra starten og ikke sette inn i gitt situasjon senere... De andre oppgavene vi har fått trenger man ikke det så, men nå skjønte jeg hvorfor ;)... Takker for hjelpen... =)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar