Pyramide

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
karo_
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 26/10-2006 18:46

Hei;) Håper noen kan hjelpe:) Vet ikke hvordan man lager vektortegn, beklager.

I en pyramide ABCDT er grunnflata ABCD et kvadrat, og T er toppunktet. Sidekanten AT står vinkelrett på grunnflata, og AT er like lang som AB. Vi setter ABvektor=a vektor ADvektor=b vektor og ATvektor=c vektor

Finn (AC, CT, BT, AE) vektor uttrykt ved a,b,c.
Det er ok. MEN

1. ET punkt F på CT er gitt ved AFvektor= AC vektor + 2/3CT vektor

Vis at AFvektor står normalt på CT vektor
Det betyr jo at AF*CT= 0 , men hvordan regner jeg dette ut med bokstaver`?
Sist redigert av karo_ den 26/10-2008 13:39, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

På samme måte som med tall. Sett opp skalarproduktet, gang x-komponent med x-komponent og y-komponent med y-komponent slik du ville gjort om det var tall. Hvis du har funnet riktige vektorer skal du da få et uttrykk som blir lik 0.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
karo_
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 26/10-2006 18:46

Kan noen vise dette i praksis ?
Takker for all hjelp:)
Svar