Rekke/bruke hue

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mathme
Fermat
Fermat

I boka står det at vi skal finne en eksplitt formel for n-te leddet i tallfølgen

[tex]1,5,10,16,23 [/tex]

ved hjelp av digital verktøy.

Er det mulig å finne ut av dette uten digital verktøy ? (holdt på i 20min).

Forresten, vet noen hvordan man setter inn x og y koordinater i et tabell for å lage en graf og så finne funksjonen i casio fx 9860G SD.
fiasco
Vektormannen
Euler
Euler

Legg merke til et mønster i følga:

[tex]a_2 = 1 + 4[/tex]

[tex]a_3 = 5 + 5 = 1 + 4 + 5[/tex]

[tex]a_ 4 = 10 + 6 = 1 + 4 + 5 + 6[/tex]

Vi ser altså at [tex]a_n = a_{n-1} + n+2[/tex], og at hvert ledd er gitt ved summen av 1 og tallene fra 4 opp til n+2. Jeg vet ikke om du har hatt om summer / rekker enda, men summen av de n første heltallene er gitt ved [tex]S_n = \frac{n(n+1)}{2}[/tex] (dette kan vises med f.eks. trekanttall eller induksjon).

Vi har som sagt at det n'te leddet er gitt ved summen av 1 og tallene fra 4 til n+2. Dette kan vi tenke på som summen av alle tallene fra 1 til n+2, minus 2+3=5. Summen av tallene fra 1 til n+2 er gitt ved [tex]\frac{(n+2)(n+3)}{2}[/tex] fra formelen ovenfor.

[tex]a_n[/tex] er altså gitt ved [tex]a_n = \frac{(n+2)(n+3)}{2} - 5 = \frac{1}{2}n^2 + \frac{5}{2}n - 2[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat

wow :shock:

Jeg har ikke kommet så langt ennå, eneste jeg har hatt er de to type tallfølgene :( ... men regner med at man ikke kan regne denne oppgaven på grunnlag av det, så jeg må se på denne her når jeg kommer lengre ut i pensum. Tusen takk Vektormannen :)
fiasco
Post Reply