Hvorfor læres ikke matriser på VGS?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kenewbie
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 02/11-2008 19:53

Subject dekker vel egentlig hele spørsmålet mitt.

Rart, synes jeg. Matriser virker jo både elementært og er mye brukt..

k
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ja, man kan spørre seg om det. Søsteren min går andreklasse VGS i Australia nå, og der lærer de matriser.

Og jeg går førstesemesteret på UiO, og først nå i november introduserer matriser.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Det blir for lett å løse ligningssystemer :P
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Kommer an på hvor du går på vgs. I International Baccalaureate fikk vi en rimelig god innføring. Ellers enig, lineær algebra er et emne som er godt å ha med seg tidlig. (I kina begynner realfagsstudentene å diskutere generelle vektorrom rundt midten av vgs, og flere plasser i USA tilbys lin. alg + multivariabel kalkulus som valgfag, selv om man kanskje ikke bør begynne å sammenligne druer og meloner)
cornflake
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 15/05-2007 22:09

Ja, som daofeishi sa så introduseres matriser på IB. Jeg går nå VG2 og vi skal lære det i år.
Bilde
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Matriser i norsk skolepensum hadde blitt et ork tror jeg. De hadde fokusert mye mer på regneoperasjonene enn selve teorien, så jeg tror mesteparten av tiden hadde gått til å addere og multiplisere matriser...
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

I det nye R2-faget nevnes determinanter så vidt, og vi lærer vektorproduktet på determinantform. Men det er svært lite man pirker borti det da.
http://sinusr2.cappelen.no/c337020/samm ... tid=362980
vg 3 - R2
Svar