Abelkonkurransen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Ja, fikk høre fra søstra mi at på dems videregående skole hadde de abelkonurransen i dag(6.11.08). Jeg viste ikke dette, og hun sa at jeg som er så flink i matte burde ha tatt den.
Jeg lurte på, hvor gammel må man være for å ta konkuransen, hvordan skaffer jeg meg selve prøven, og siden jeg vet at jeg trenger en lærer til å passe på tiden for meg(100 min), er det mulig eventuelt at vis jeg fikk papirene til prøven at jeg kunne tatt den i morra(7.11.08)?

Takk for svar på forhånd :)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Er redd for at det er for sent. Fasiten kommer ut i morgen skjønner du..
Tror bare det er videregående elever som kan ta den, men er ikke helt sikker. Bedre lykke evt. neste år;)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du melder deg på ved en skole og møter opp.

Det eneste kravet er at du ikke har gått ut av videregående ennå (såvidt jeg vet), og ja det er flere som har deltatt i konkurransen før de begynte på videregående. Jørgen Vold Rennemo vant vel første gang som en tiendeklassing.

Min skole skal holde konkurransen i morgen. Hvorfor vet jeg ikke, men for to dager siden ble årsplanen endret og vi fikk et oppslag om at konkurransen er i morgen. Så det bør fortsatt være mulig for deg å ta den.
Sist redigert av 2357 den 06/11-2008 16:49, redigert 1 gang totalt.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Hvordan gikk det med dere som hadde den da? Jeg fikk 11 rette og 9 ubesvarte.
Altså 55+9=64 poeng

Holder dette til runde #2?
Slux
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 06/09-2007 20:19

Fasiten har jo ikke blitt lagt ut enda? :) Ganske solid å ha 11 rette, og samtidig ikke ha peiling på 9 stykk, hehe. Imponerende resultat, tror nok det holder til neste runde ja, selv om dette endrer seg fra konkurranse til konkurranse! Om noen vil sammenligne svar med meg vil jeg gjerne gjøre dette, men på privat melding for å ikke gi noen en fordel, hehe.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Om jeg var deg, Thales, ville jeg ringt rundt til samtlige videregående skoler i nærmiljøet og undersøkt om det er noen av dem som skal ha konkurransen i morgen. Av en eller annen grunn er det noen avvikere som har den da, så om du kan få slengt deg på hadde jo det vært fantastisk. Husker jeg ikke helt feil er det eneste kravet man må oppfylle for å kunne delta å være under en eller annen aldersgrense (20-25 år, tror jeg) og ikke immatrikulert på noe universitet. Er heller ingen streng påmeldingsfrist. Da vi hadde konkurransen i dag kom det noen slentrende inn og lurte på om det var for sent å melde seg på, men det ordnet seg. Om du bare ringer rundt og undersøker nettsidene til videregående skoler i nærmiljøet finner du sikkert en eller annen du kan få ha konkurransen på - er i det minste verdt et forsøk, er det ikke?

Vi hadde som nevnt konkurransen i dag, vi òg, men fikk ingen fasit. Er det noen sympatiske sjeler med fasit tilgjengelig som kan se over svarene mine og fortelle meg hvor mange poeng jeg fikk hadde det vært snilt av dem om de kunne sende meg en PM eller noe.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Jørgen Vold Rennemo vant vel første gang som en tiendeklassing.
Og to-tre ganger mer. Forøvrig er han gruppelæreren min i MAT1100 (og like gammel som meg)
eg lurte på, hvor gammel må man være for å ta konkuransen, hvordan skaffer jeg meg selve prøven, o...
Selv om det er for sent å prøve seg på den nå, anbefales Abel-oppgavene virkelig som øvelse i forståelse og problemløsning. Spesielt hvis du leser fasiten nøye etterpå.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

En historieprøve hinder min deltakelse i år, men jeg skal passe på å være med neste år.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Dropp historieprøven, da. Historieprøver kan man alltids ta om igjen, sant?
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Yes, jeg skal ta prøven i morra, :D ble skikkelig glad!!!!!!! :D :D :D :D
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Så bra! Da får du meddele oss i morgen hvordan det gikk :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Skulle egentlig ha den, men vi har fri fra skolen i dag. Og i tillegg la de prøven tidlig på dagen. Gadd ikke stå opp så tidlig på en fridag, så forsov meg. Tar den neste år. Har ikke sett prøven, men regner med jeg hadde klart å gå til runde 2.
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Tja, går tredje i år, og i år må jeg komme til finale! Er jeg heldig får jeg 84 poeng, så blir moro å se.

Bah :\ Må nok se langt etter den. Ble visst 59 poeng^^
Sist redigert av Themaister den 07/11-2008 15:53, redigert 1 gang totalt.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Tvi tvi, folkens. Gjør ære på forumet :)

Apropos - Når det faktisk finnes genuin interesse for matematisk problemløsning blant ungdomsskole/vgs-studenter, hadde det vært artig å fått til noe slikt som dette i Norge. Eller eksisterer det, kanskje?
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Gikk sånn passe bra, svarte bare på 14 spørsmål da, og er spent på hva jeg har gjort rett =\, får poengsumen fra læreren på Mandag ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Svar