Hvordan skal jeg gå frem her?
(2x^3 - 12x^2 - 2x + 60) : (x - 3) ?
og hvordan faktoriserer man det?
var syk den uken de hadde om det på skolen :/
Polynomdivisjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cantor
---------------
---------------
---------------
Så er det bare å faktorisere annengradsuttrykket...
Tallene er ikke vanskelige...
...men det er rekkefølgen de skal stå i.
...men det er rekkefølgen de skal stå i.
-
- Dirichlet
Gitt et polynom P(x):
Og du skal dele på:
1) (deler (første ledd) på som " " i )
2) Ganger med hele nevneren --> og trekker så fra de to første leddene i polynomet det svaret du fikk her (slik som vanlig divisjons-regning)
3) Trakk ned neste ledd som her var
4) Gjør det samme som i punkt 1) og legger det til i svaret (tar det første leddet: og deler på og ganger tilbake.)
5) Regner ut dette og drar ned siste ledd:
6) Regner så ut og legger det til i svaret, så ganger vi tilbake for å se om brøken går opp, eller om vi har en rest:
Vi har en rest = 0 og brøken gikk opp.
Dette var den kanskje vanskeligste delen av faktoriseringa, det som gjenstår er å faktorisere
Det vi har nå:
Så hvis vi faktoriserer andregradsuttrykket, får vi 2 parenteser istedenfor den store.
gir:
Da får vi sluttresultatet:
Håper dette hjelper noe
EDIT:
Jeg ser at noen av linjene med forklaringer har hoppet inn i selve regnestykke, men jeg håper du forstår hva som står der. Det var litt annerledes på forhåndsvisninga.
Og du skal dele på:
6) Regner så ut
Vi har en rest = 0 og brøken gikk opp.
Dette var den kanskje vanskeligste delen av faktoriseringa, det som gjenstår er å faktorisere
Det vi har nå:
Så hvis vi faktoriserer andregradsuttrykket, får vi 2 parenteser istedenfor den store.
Da får vi sluttresultatet:
Håper dette hjelper noe

EDIT:
Jeg ser at noen av linjene med forklaringer har hoppet inn i selve regnestykke, men jeg håper du forstår hva som står der. Det var litt annerledes på forhåndsvisninga.
-
- Dirichlet
Du kan også gå Her og gå til side 18, dette er litt om polynomdivisjon tatt fra kapittel 1 i boka Sinus R1.