faktorisering/forkorting av kvadratrøtter..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lemonade
Pytagoras
Pytagoras

Føler jeg er litt ustødig med kvadratrøtter.. :roll:

I en oppgave kommer jeg frem til svaret:

[symbol:rot] 6 - [symbol:rot] 2
------------- (brøkstrek..)
[symbol:rot] 6 + [symbol:rot] 2

Fasiten forkorter dette derimot til:

[symbol:rot] 3 - 1
----------
[symbol:rot] 3 + 1

:shock:
Skjønner at [symbol:rot] 6 er det samme som [symbol:rot] 2 * [symbol:rot] 3 ....men jeg klarer ikke se/forstå hvordan fasiten forkorter resten liksom.. :?: Noen kloke hoder der ute..?
Vektormannen
Euler
Euler

[tex]\frac{\sqrt 6 - \sqrt 2}{\sqrt 6 + \sqrt 2} = \frac{\sqrt 2 \cdot \sqrt 3 - \sqrt 2}{\sqrt 2 \cdot \sqrt 3 + \sqrt 2}[/tex]

Ser du noen faktoriseringsmulighet her? En felles faktor i begge ledd i henholdsvis teller og nevner?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lemonade
Pytagoras
Pytagoras

Vektormannen wrote:[tex]\frac{\sqrt 6 - \sqrt 2}{\sqrt 6 + \sqrt 2} = \frac{\sqrt 2 \cdot \sqrt 3 - \sqrt 2}{\sqrt 2 \cdot \sqrt 3 + \sqrt 2}[/tex]

Ser du noen faktoriseringsmulighet her? En felles faktor i begge ledd i henholdsvis teller og nevner?
Som sagt, ustødig..hehe

men ok.. [symbol:rot] 2 * [symbol:rot] 3 er jo i teller og nevner..men da sitter man jo igjen med (1 - [symbol:rot] 2) : (1 + [symbol:rot] 2)...?

Uff, jeg begynner å rote når det står + og - i brøker..
lemonade
Pytagoras
Pytagoras

Hm...

Vel, ok.. tenker du [symbol:rot]2([symbol:rot]3 - 1) ..?

Nå ser jeg faktisk den sammenhengen..
Men hmmmm....

OK - Tror jeg tok den.. 8-) har visst satt hjernen på lavgir i dag :P
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, tenkte på å faktorisere på den måten. Da kan du stryke roten av 2 i teller mot roten av 2 i nevner. Roten av 3 er ikke en felles faktor i alle ledd i teller og nevner, og kan derfor ikke kortes.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lemonade
Pytagoras
Pytagoras

Vektormannen wrote:Ja, tenkte på å faktorisere på den måten. Da kan du stryke roten av 2 i teller mot roten av 2 i nevner. Roten av 3 er ikke en felles faktor i alle ledd i teller og nevner, og kan derfor ikke kortes.
Riktig :) Det tok en del tankevirksomhet, men følte jeg forstod det til slutt. Er vel helst faktorisering jeg bør øve på da, hehe :wink:

Takker uansett for kjappe og presise svar! :)
Post Reply