arcsin(1/x) = 1/sin(1/x)?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja, tittel forteller vel mye...

Sitter med gamle eksamener og denne har ingen forslag for løsning og prøvd å går frem med å flytte ned xˆ(1/2) så jeg får bruke L'H men kommer kun frem til uendelig som "svar" og svaret skal være 0...

Så da tenkte jeg at hvis jeg flytter ned arcsin(1/x) blir det 1/sin(1/x) som med vanlige potenser? - Gjelder dette også sinus og cosinus ect?
arcsin(x) = sinˆ(-1)(x)

Oppgave: Bestem grenseverdien
Image

Noen forslag til start?
Fått den til en gang før, men boka ligger igjen på skolen så ville løse den på nytt...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Vektormannen
Euler
Euler

Nei, [tex]\sin^{-1}(x) \neq \frac{1}{sin(x)}[/tex]. I funksjonssammenheng betyr [tex]f^{-1}[/tex] at det er den inverse funksjonen til en funksjon [tex]f[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
meCarnival
Riemann
Riemann

Takke for svar... Synes det var litt urimelig jeg også, men måtte bare spørre fordi det kunne være en annen start på utregningen....
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply