Geometrioppgaver..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Heisann!

jeg har tentamen i matte snart og driver med geometrioppgaver og det er noen jg lurer på her..

1) I en rettvinklet trekant er katetene 8 cm og 15 cm. Regn ut arealet av trekanten, og finn høyden på hypotenusen. (--> dt som gjør meg usikkert er blant annet hva de mener med finn høyden på hypotenusen..?)

2) I trekant ABC treffer halveringslinja for vinkel C den motstående siden i punktet D. Vis at forholdet mellom sidene er lik forholdet mellom de delene halveringslinjen deler den tredje siden i, altså at AC/BC = AD/DB.

3) I trekant ABC er vinkel C rett, AB= 25 cm og høyden CD på AB er lik 12 cm. Regn ut arealet av trekanten. Regn ut forholdet mellom arealene av trekantene ADC og CDB.

Jg takker for alle tips og all hjelp jeg kan få, fordi dette er noen oppgaver jeg sitter fast på.. ;) Tusen takk=)
...
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Det som er greia med disse er at jeg egentlig ikke skjønner poenget med slike oppgaver. Hva er det man skal lære av slike oppgaver?

Jeg skal nå ha heldagsprøve for Vg 1T.. og lurer på om er dette sånne oppgaver man vanligvis får på en tentamen..eller ikke? Hadde vært fint om noen kunne si noe om det til meg..

Takker for svar her og hjelp til oppgavene ;)
...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

RKT skrev:Heisann!
jeg har tentamen i matte snart og driver med geometrioppgaver og det er noen jg lurer på her..
1) I en rettvinklet trekant er katetene 8 cm og 15 cm. Regn ut arealet av trekanten, og finn høyden (h) på hypotenusen. (x).
Jg takker for alle tips og all hjelp jeg kan få, fordi dette er noen oppgaver jeg sitter fast på.. ;) Tusen takk=)
tegn trekanten - og du skjønner sikkert,


[tex]x=\sqrt{8^2+15^2}=17[/tex]

[tex]A=0,5*8*15=60=0,5*h*17[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
coool
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 21/11-2012 08:17
Sted: FSD

nice posts.........
questions from testking questions from testking
cissp practice test cissp practice test
Svar