Mattematikk 1P på en uke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dr-Thompson
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/11-2008 17:57

Jeg er en mann på 24 år som er utrolig dårlig i mattematikk. Har hatt litt hjelp av en hjelpelærer i høst og nå er det plutselig en uke igjen til eksamen. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få rodd denne eksamenen iland ? Burde jeg satse på eksamensoppgaver ? Råd og vink mottas med glede!
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

Ja jeg ville nok regnet over noen oppgaver fra tidligere eksamener, se også over pensumet og gjør noen ekstra oppgaver på det du er usikker på.
Dr-Thompson
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/11-2008 17:57

Yepp, sjekker litt ut på udir.no sine sider, men finner stort sett eksamensoppgaver fra matte 2p, finner ingen 1p. Men det har kommet meg for øre at Matte 1p er temmelig lik 1MY ??
SnBerg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 25/11-2008 18:04
Sted: Stokke

1p er jo førsteklassematte, mens 1 my tilsvarer S1 som er samfunnsmatte i andreklasse. S1 bygger en del på 1P, men har er nok mer avansert matte i S1.Derfor vil jeg tro at en del oppgaver fra S1 ikke inngår i 1P pensum. Men som sagt, noe vil nok være litt likt så du kan jo se på noen S1 eksamener og gjøre det du får til? :wink:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

MatteNoob har laget en side. Husker ikke adressen, men kanskje andre gjør det?

Det var eksamen-ett-eller-annet.

Sjekk der inne!


Lykke til!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Mattulf
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 03/09-2008 17:40

Godt man ikke er alene. Er faktisk i nøyaktig samme situasjon dr Thompson. Starta med mattekurs i september-oktober og skal opp til eksamen om en uke. Skal opp i Matematikk Praktisk Vg2, og det vil vel nogenlunde tilsvare 1P? Uansett, hvilke oppgaver tror folket vil være mest aktuelle på eksamen? Grafer, algebra, pytagoras? Prøver å pugge å lese som besatt denne uken, men i likhet med Thompson er jeg utrolig dårlig i faget.
SnBerg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 25/11-2008 18:04
Sted: Stokke

Praktisk matte Vg2 er matte i andreklasse altså 2P. Eksempel på eksamen i 2P ligger på utdanningsdirektoratets sider; http://www.utdanningsdirektoratet.no/up ... _V2008.pdf
Mattulf
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 03/09-2008 17:40

Ja, har sett på denne. Og blir desto mer usikker, for en del av stoffet har jeg ikke rukket å komme igjennom på disse få månedene. Hvis disse oppgavene er representativt for selve eksamen så sliter jeg en del. Har for øvrig hørt at Matematikk P varianten er helt ny og aller første eksamen i dette faget er denne nå i desember, stemmer dette?
SnBerg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 25/11-2008 18:04
Sted: Stokke

Vet ikke om det er nytt i år, men P matte har eksistert siden kunnskapsløftet bli innført altså 2 år.
Mattulf
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 03/09-2008 17:40

Stemmer. Et siste spørsmål: Målet mitt er å generell studiekompetanse, for å oppnå dette fikk jeg beskjed om å gjennomføre Matematikk P vg1/vg2, noe som da vil si at jeg tar eksamen i vg2/P2. Men ville det holdt å kun ta førstetrinnet som Thompson, altså bare ta 1P, for å få generell studiekompetanse?
SnBerg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 25/11-2008 18:04
Sted: Stokke

Nei tror ikke det. Hvertfall har det vært sånn for de som nå går i tredje at de måtte ha matte over to år. Altså 1P og 2P.
Mattulf
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 03/09-2008 17:40

Ok, greit å vite. Jeg vil ikke gjøre mer enn jeg absolutt må når det gjelder dette faget, he he.
Takker så mye for svar sjef :)
Svar