Formlike trekanter

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
OWH
Fibonacci
Fibonacci

Hei
Prøver å hjelpe min datter med matte, men står fast. Burde være enkelt, men det er en oppgave hun har skrevet av fra tavla og jeg lurer på om det mangler noe informasjon.

To formlike trekanter ABC og DEF. AogD=50gr ,CogF=60 og BogE=70gr.

AB/DE = BC/EF = CA/FD

Vi vet at AB=5, BC=4,5 og at DE=4

De spør etter CA.

Takknemmelig for hjelp.
OWH
tmsn
Cantor
Cantor

Finn forholdet mellom trekantene først. Når du har forholdet kan du bare finne den siden i den ene trekanten som er den samme som i den andre trekanten vha av forholdet.
HiT - Matematikk 2B elektro
OWH
Fibonacci
Fibonacci

Hei
Takk for hurtig svar.

Forholdet er greit. Det er 1:5/4.

Problemet er at jeg i parforholdet CA/FD ikke kjenner noen av dem.
Det finnes inge rette vinkler så Pytagoras er ikke til hjelp. Vi kjenner vinklene og lengen 2 sider i hver trekant og problemet er hvordan jeg med den kunnskapen skal kunne regne ut lengden på en (og dermed begge) i det ukjente paret.
:roll:
2357
Lagrange
Lagrange

Slå en normal fra C ned på AB. Bruk pytagoras til å regne lengden på denne. Deretter bruker du pytagoras til å regne AC.
OWH
Fibonacci
Fibonacci

Takk.

Jeg har tenkt på det, men siden jeg ikke vet hvordan normalen deler AB har jeg bare en hypotenus men ingen av katetene.

Hmm.
:?

OWH
Post Reply