andregradsligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Hei,
Jeg har mistet andregradsligningen fra kalkulatoren min, er det noen som kan si meg hvordan jeg kan skrive det om igjen?!
Takker :D :D
Maddix
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 03/05-2005 17:48
Sted: Sotra

Bilde

Den du tenker på?
You got to cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice!
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Maddix skrev:Bilde

Den du tenker på?
jaaaaa, men hvordan kam man skrive den på kalkulator???
edallic
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 29/11-2008 16:17

Her har du en link på andregradsligning program for Ti-83/84 kalkulatorer.

Andregradslikning
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

edallic skrev:Her har du en link på andregradsligning program for Ti-83/84 kalkulatorer.

Andregradslikning
ohh tusen takk, men hvor kan jeg finne pilene??
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hvilke piler mener du? Hvis det er pilene som lagrer en verdi til en bokstav, er det STO> -knappen du leter etter. :)

Den er rett over på-knappen, skulle jeg tro.
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

espen180 skrev:Hvilke piler mener du? Hvis det er pilene som lagrer en verdi til en bokstav, er det STO> -knappen du leter etter. :)

Den er rett over på-knappen, skulle jeg tro.
hmm, jeg har ikke noe STO eller på-knapp
-jeg bruker en texas TI 83.....plz kan du ikke forklare litt enklere :wink: takkker
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Neivel? Du har ikke en påknapp? Hvordan skrur du kalkulatoren din på da? STO-knappen er godt synlig nede til venstre, hvis du bruker øynene litt.

Bilde

Ellers anbefaler jeg deg at du lærer deg å løse annengradslikninger uten kalkulatorhjelp. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å la kalkulatoren gjøre arbeidet for deg.


Edit: Slettet den andre posten din i universitetsforumet.
Sist redigert av daofeishi den 29/11-2008 22:12, redigert 1 gang totalt.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

Jeg har funnnnnnnnnnnet det tusen takk alle sammen :)
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

daofeishi skrev:Neivel? Du har ikke en påknapp? Hvordan skrur du kalkulatoren din på da? STO-knappen er godt synlig nede til venstre, hvis du bruker øynene litt.

Bilde

Ellers anbefaler jeg deg at du lærer deg å løse annengradslikninger uten kalkulatorhjelp. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å la kalkulatoren gjøre arbeidet for deg.
jeg fikk det til, takk ellers!

PS: det lønner sg å snakke høflig vetu :wink:
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg prøvde ikke å være uhøflig, men jeg var vel kanskje lettere indignert da jeg skrev posten. For framtiden, husk at spørsmål kan både googles og søkes opp i forumet (dette spørsmålet er besvart flere ganger tidligere). Prøv også å ta såpass hensyn til de andre brukerne at du legger inn spørsmålet i rett forum, unngår å poste spørsmålet flere ganger, og tar deg tid til å lese over svarene du får før du kommer med allerede besvarte oppfølgerspørsmål.

...og for øvrig kan man gjøre hva man vil...

Flott du fikk det til - men ta rådet mitt seriøst. Ikke gjør deg avhengig av kalkulatoren, det kan bli hemmende for matematisk forståelse.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

daofeishi skrev:Jeg prøvde ikke å være uhøflig, men jeg var vel kanskje lettere indignert da jeg skrev posten. For framtiden, husk at spørsmål kan både googles og søkes opp i forumet (dette spørsmålet er besvart flere ganger tidligere). Prøv også å ta såpass hensyn til de andre brukerne at du legger inn spørsmålet i rett forum, unngår å poste spørsmålet flere ganger, og tar deg tid til å lese over svarene du får før du kommer med allerede besvarte oppfølgerspørsmål.

...og for øvrig kan man gjøre hva man vil...

Flott du fikk det til - men ta rådet mitt seriøst. Ikke gjør deg avhengig av kalkulatoren, det kan bli hemmende for matematisk forståelse.
Takk for rådet, men jeg bruker ikke kalkulaturen så mye, men på eksamen det sparer TID, altså når man har 4 times eksam, da må man ikke kaste bort tiden på å regne alt selv, hvis det lov til å å bruke hjelpe midler.. men men takk likevel for rådet
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Virker kanskje overraskende, men man kan spare veldig mye tid på å lære seg å ta ting uten kalkulatoren. Man kan sløse mye tid med tastetrykking der utregningene kan gjøres i hodet mens man skriver. Skulle jeg eksempelvis løse annengradslikningen [tex]x^2 +4x-21[/tex], ville jeg gjort det betydelig raskere for hånd enn med kalkulator.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

daofeishi skrev:Virker kanskje overraskende, men man kan spare veldig mye tid på å lære seg å ta ting uten kalkulatoren. Man kan sløse mye tid med tastetrykking der utregningene kan gjøres i hodet mens man skriver. Skulle jeg eksempelvis løse annengradslikningen [tex]x^2 +4x-21[/tex], ville jeg gjort det betydelig raskere for hånd enn med kalkulator.
Kult, men jeg har ikke matte som hoved fag, så kan dessverre ikke tenke slikt.
Men er du så flink i matte...so keep the good work on :wink:
Lykke til med studiene&alt!
marwalz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 29/11-2008 13:17

hmm, programet fungerer ikke :( hva skal jeg gjøre, jeg skrev alt riktig!!!
Svar