Primtall-algoritme matlab

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hanskr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/12-2008 14:18

Hei jeg har skrevet en algoritme for å finne primtall i matlab, den fungerer, men skulle gjerne hatt enda flere primtall å kose meg med :)
har kommet så langt som dette:

Kode: Velg alt

function primliste=primtall(a)
primliste=zeros(1,a);
i=2;
primliste(1)=2;
tall=3;
while i<=a
    k=2;
    busted=false;
    while busted==false
        sisteprim=primliste(k-1);
        if mod(tall,sisteprim)==0
            busted=true;
        end
        if sisteprim>(tall/sisteprim)
            primliste(i)=tall;
            i=i+1;
            busted=true;
         end
        k=k+1;
    end
    tall=tall+2;
end
end
her har jeg brukt primtallene jeg finner til å sjekke alle oddetall med, i tilleg til trikset at om

sisteprim>(tall/sisteprim) der sisteprim er det siste primtallet som tall ble sjekket opp mot

er sant, så er tallet et primtall. Så jeg håper det er noen som har flere triks å komme med.
Sist redigert av hanskr den 04/12-2008 15:16, redigert 1 gang totalt.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Kan ikke MATLAB, men et hint når du skriver kode på forum er å skrive det mellom

Kode: Velg alt

 og [ /code] (uten mellomrom). Da blir det mye enklere å lese:
[code]
def somefunc(var1, var2):
    return var1*var2
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
hanskr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/12-2008 14:18

Kan dere ingenting om primtall? Skulle tro at det var minst en person her som ikke satt med fingeren opp i rompa.... :evil:
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

hvis du vil ha primtall så bare bruk den innlagte primes(n) funksjonen i matlab, hvis du vil lage en algoritme som virker, så har du gjort det. =D
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Var ikke svarene du fikk på IRC gode nok?
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

hanskr skrev:Kan dere ingenting om primtall? Skulle tro at det var minst en person her som ikke satt med fingeren opp i rompa.... :evil:
Tror nok du kan finne folk her som kan masse om primtall, men du kan sikkert finne penere måter og spørre på også
Svar