Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.
espen180 wrote:Er ikke sikker på om det er så lurt å begyne å fikle med epsiloner og deltaer her. Jeg ville heller angrepet oppgaven med selve funksjonene.
Her stiller jeg meg litt skeptisk til gyldigheten av beviset ditt. Kan du legge det ut her?
Det er sammenhengen mellom to ting her som vil lede deg i mål.
1) Det vil alltid finnes en slik at for hver
2) for en passende
Min bruk av epsiloner over er ikke tilfeldig.
(Merk, over har vi benyttet standardmetrikken for . Hvis du vil gjøre det for en vilkårlig metrikk, bør du bytte ut absoluttverdiene med en generell metrikk d(x,y). Beviset blir det samme.)
Det stemmer ikke uten videre. (Jeg tror muligens du har løsningen, men skrev feil?) Tenk på hva som skjer dersom du lar x være g(x) i 2), og se hva som bestemmer eksistensen av grenseverdien da.
FredrikM wrote:PS: I tex kan man skrive \eps i stedet for \epsilon.
Takk! Dét kommer til å spare meg en ikke ubetydelig mengde arbeid neste termin
Ikke helt. Det du må vise er: Gitt en epsilon eksisterer denne deltaen. Det er eksistensen som er cluet. Det som står er forsåvidt gyldig, men forklaringene dine inneholder ikke den rette matematiske argumentasjonen. Igjen, du må vise hvorfor du alltid kan finne en delta slik at dette stemmer.
FredrikM wrote:
Følgende antas: (1) og (2) Stemmer
Skal vise at når , så er Bør være: Skal vise, gitt epsilon kan vi finne delta slik at dersom , så er
Av (1) vet vi at slik at når , så er . Stemmer. Presiser gamma>0
Av (2) vet vi at når , så er . Nei. Vi vet derimot at gitt en epsilon kan vi finne en gamma... Det er en forskjell. Det du skriver gir ikke mening, siden du ikke har presisert hva gamma og epsilon er.
Men nå ser vi jo at når , så er . Igjen: Du har lyst til å konkludere at dersom du er gitt en vilkårlig epsilon kan du finne en slik delta.