HJELP

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
HJELP

Jeg har matte eksamen i morgen, også har jeg en øvelsesoppgave jeg lurer på. Er innmari dårlig akkurat dette!

"Vanlig H-melk inneholder 3,9 % fett.

a) Hvor mange gram fett er det i 150 g H-melk?

Ett spebarn drikker en blanding av 150 g H-melk og 50 g vann.

b) Hvor mange prosent fett inneholder blandingen?

c) Hvor mye vann må blandes i 100 g H-melk for at fettprosenten skal bli 1,5?"

Kan noen forklare meg hvordan jeg regner ut dette?
Værsåsniiiill, hjelp meeeg!! Snarest mulig.

På forhånd takk. =)
Guest

Sliter her jeg og. samme oppgaven... Kommer meg ikke lenger enn B... Kommer bare frem til feil svar der
HJELP

Anonymous wrote:Sliter her jeg og. samme oppgaven... Kommer meg ikke lenger enn B... Kommer bare frem til feil svar der
Jeg fikk nettopp hjelp av ei vennine. Svaret på a er 5,85 gram! Siden 3,9 % er det samme som 0,039. 150 * 0,039 = 5,85

B har jeg å fått til. 5,85 / 200 = 0,03 % fett
Guest

I følge fasiten vi har fått med er B 2.9, ikke 0,03...

Kjipe er at bare svaret står, ikke HVORDAN :(
Cauchy
Guru
Guru

Tror noen har misforstått prosentregning her:

5,85/200=0,029=2,9%

Husk å gange brøken med 100 for å få prosent
HJELP

Cauchy wrote:Tror noen har misforstått prosentregning her:

5,85/200=0,029=2,9%

aaaahaaa! skjønner. ;) takk for hjelpen! =)
Guest

meg igjen!....lurer på en annen ting nå da....hvordan er det man roterer en figur....du har f.eks en trekant ABC, du skal rotere den 90 grader rundt A, hvordan gjør du det?...det står ikke på siden...(har ikke funnet det i alle fall :oops: )
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

HJELP wrote:Jeg har matte eksamen i morgen, også har jeg en øvelsesoppgave jeg lurer på. Er innmari dårlig akkurat dette!

1 L flytende regnes om til ca 1 kg. Tenkte jeg skulle nevne det her siden ingen nevnte det. Det er jo ingen hemmelighet.

fra wikipedia (oversatt til "norsk")
I 1901, tredje CGPM konferansen, ble en liter redefinert som det rom som opptar 1kg rent vann ved sin maksimale tetthet ved en temperatur på 3.98grader C under et trykk på 1 atmosfærer. Dette gjorde literen lik omtrent 1.000 028 dm³ (tidligere var den definert som 1.000 027 dm³).

Siden 1.000028 er nesten det samme som 1, sier vi at 1dm^3 (1L) er lik 1kg vann. Men melk har jo en annen tetthet enn vann, men alikevel er ikke forskjellen så stor.

Det er også vanlig i dagliglivet å gange med 0 komma prosenten hvis en ønsker å vite rabatt på pris. eksempelvis vare som koster vanligvis 100kr, men nå koster den 70%, så regner man 100*0.7 . Det samme kan sies for helmelk og fett. Siden 3.9% av helmelken er rent fett (uhu), så kan vi regne ut gram fett = 150g helmelk * 0.039 fett/helmelk
HJELP

mathvrak wrote:
HJELP wrote:Jeg har matte eksamen i morgen, også har jeg en øvelsesoppgave jeg lurer på. Er innmari dårlig akkurat dette!

1 L flytende regnes om til ca 1 kg. Tenkte jeg skulle nevne det her siden ingen nevnte det. Det er jo ingen hemmelighet.

fra wikipedia (oversatt til "norsk")
I 1901, tredje CGPM konferansen, ble en liter redefinert som det rom som opptar 1kg rent vann ved sin maksimale tetthet ved en temperatur på 3.98grader C under et trykk på 1 atmosfærer. Dette gjorde literen lik omtrent 1.000 028 dm³ (tidligere var den definert som 1.000 027 dm³).

Siden 1.000028 er nesten det samme som 1, sier vi at 1dm^3 (1L) er lik 1kg vann. Men melk har jo en annen tetthet enn vann, men alikevel er ikke forskjellen så stor.

Det er også vanlig i dagliglivet å gange med 0 komma prosenten hvis en ønsker å vite rabatt på pris. eksempelvis vare som koster vanligvis 100kr, men nå koster den 70%, så regner man 100*0.7 . Det samme kan sies for helmelk og fett. Siden 3.9% av helmelken er rent fett (uhu), så kan vi regne ut gram fett = 150g helmelk * 0.039 fett/helmelk
Det der skjønte jeg overhodet ingenting av! :| Men svaret blir 5,58, blir det ikke? :P
HJELP

Anonymous wrote:meg igjen!....lurer på en annen ting nå da....hvordan er det man roterer en figur....du har f.eks en trekant ABC, du skal rotere den 90 grader rundt A, hvordan gjør du det?...det står ikke på siden...(har ikke funnet det i alle fall :oops: )
Skal du ikke bare ta å måle.. Hm.. Det der lærte vi før jul. :P Vent litt.. *se i regelboka* Nei, jeg finner det ikke! Så det lurer jeg å på. Kan bare gjennom punkt!
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

Nei men du forstår at 1L vann er ca 1kg ? Så der er en klar sammenheng mellom volum og vekt. La det være en digresjon.

nesten riktig. 150g * 0.039 = 5.85g

hode regning: tenker oss 4% siden dette er så likt. Deler på hundre og ganger med fire.

1.5 * 4 = 3* 2 = 6 g nesten det samme, (fin rask måte og kontrollere på, bare spør hvis noen lurer på dette eller noen vet en bedre måte å regne i hodet på.)
Last edited by mathvrak on 19/05-2005 22:03, edited 3 times in total.
Guest

HJELP wrote:

5,85/200=0,029=2,9%

Aha! Tok å runna av 0,029 til 0,03 jeg. My mistake. ;/
HJELP

HJELP wrote:

5,85/200=0,029=2,9%

Aha! Tok å runna av 0,029 til 0,03 jeg. My mistake. ;/