Omdreiningskvadrat

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Rickman
Cayley
Cayley

Et kvadrat er plassert med en diagonal langs x-aksen og to hjørner i punktene
(1, 0) og (3, 0). Finn volumet av legemet som fremkommer når kvadratet roteres om y-aksen.

Jeg tenker slik;

Diagonalen har lengden 2. Ved Pytagoras må da sidene i kvadratet være lik [symbol:rot] 2. Siden kvadratet skal dreies om y-aksen er det samme hvordan det står...og at man kan derfor stille opp integralet med sylinderskjell;

2 [symbol:pi] [symbol:integral] ( [symbol:rot] 2 *x dx) [0, [symbol:rot] 2]

Siden vi integrerer mellom x-verdier vil radiusen være lik x. Men svaret skal bli 8 [symbol:pi] , mes jeg får 2 [symbol:pi] [symbol:rot] 2

Hvorfor blir dette feil?
Gauteamus
Cayley
Cayley

Hvordan vil du beskrive legemet som fremkommer ved omdreiningen?
Tegn arbeidstegning, og summér sylinderskall.
Rickman
Cayley
Cayley

Dette har jeg jo gjort...

Jeg har brukt sylindershell med høyde [symbol:rot] 2 , radius x, og intervall mellom 0 og [symbol:rot] 2 .

Grunnen til at jeg integrerer mellom 0 og [symbol:rot] 2 , er at jeg lurer på om det er lov til å sette dette kvadratet hvordan en vil, siden det likevel er samme flate som snurrer rundt y-aksen. Men jeg får feil svar...så håper noen kan hjelpe meg med dette.
Gauteamus
Cayley
Cayley

Rickman wrote: Jeg har brukt sylindershell med høyde [symbol:rot] 2 , radius x, og intervall mellom 0 og [symbol:rot] 2 .
[tex]V = 2\pi \int_0^{\sqrt{2}} \sqrt{2}x dx = 2 \pi \sqrt{2}[/tex]

Figuren du beskriver her vil være en (tykk) sylinderskive med høyde og radius lik [symbol:rot] 2. Altså et kvadrat med hjørner i f.eks (0,0) (0,[symbol:rot]2) ([symbol:rot]2, 0) og ([symbol:rot]2, [symbol:rot]2) rotert om y-aksen.
Dette er ikke samme legeme som det spørres etter i oppgaven (en litt kantete smultring).

Det er tydeligvis ikke mulig å rotere/flytte kvadratet rundt før omdreining og samtidig beholde volumet. Dette er jo egentlig naturlig, hvis man flyttet kvadratet langt vekk fra y-aksen, ville man jo få et mye større volum etter omdreining, selv med samme areal på kvadratet (mer å sammenlikne med en kantete rokkering enn en smultring)

Tegn skisse og prøv å finne uttrykk for høyde/radius/summeringsgrenser for sylinderskallene.

Naturlig oppfølger - utvidelse av oppgaven:
Hva kan man gjøre med det opprinnelige kvadratet som skal "omdreies" uten å forandre volumet til omdreiningslegemet?
Last edited by Gauteamus on 15/12-2008 21:58, edited 3 times in total.
Rickman
Cayley
Cayley

Problemet blir da at jeg ikke finner et godt utrykk for høyden av sylinderskallene
Gauteamus
Cayley
Cayley

Ja, å finne et uttrykk for høydene er det vanskelige her.
Hint: prøv å splitte opp grensesummen i to integraler med høydevariasjoner som er lettere å beskrive.
Rickman
Cayley
Cayley

Har lagt bort regnesakene for kvelden, og lar eksamen komme nå.

Hmm...kan dette være riktig;

4 [symbol:pi] [symbol:integral] (x * ( [symbol:rot] 2) x) dx [1,2] +
4 [symbol:pi] [symbol:integral] (x * -( [symbol:rot] 2) x dc [2,3]

(Ved å gange integralene her med 2, tenker jeg at jeg summer det som befinner seg under i tillegg til det over, og at høyden er gitt ved [symbol:rot] 2 * x
Gauteamus
Cayley
Cayley

Smart trekk å dele figuren i to og se på bare den øvre delen av kvadratet ganget med 2! Dette hadde jeg ikke tenkt på, og det forenkler jo tankegangen betraktelig.
Jeg vil si høydene i integralene kan uttrykkes ved h1 = x-1 og h2 = -x+3
(to enkle lineære likninger for de rette diagonallinjene).
Etter litt rask fifling og fofling får man da det rette svaret V = 8 [symbol:pi]
Post Reply