Komprimere tekst med matematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Lurer på hvordan man mest mulig effektivt kan komprimere en string med tall + bokstaver.

Lengden på det som skal komprimeres kan variere fra 30-100+ tegn og består utelukkende av tall\bokstaver.

Er også visse krav som må innfris: (Men bare å poste forslag selv om de faller litt utenfor)
  • Teksten skal oppbevares ikke-digitalt. dvs. at artimetisk koding (og beslektede varianter) ikke er aktuelt da dette går ut på å begrense antall bits/tegn.
  • Dekomprimeringen må kunne utføres på noen få minutter manuelt. (om nødvendig med kalkulator) Til komprimeringen er det greit å bruke PC.
  • Dekomprimeringen kan ikke være avhengig av databaser eller tabeller som ikke kan læres utenatt.
  • Komprimeringsteknikken må forkorte teksten i sin helhet og ikke hvert tegn (som er vanlig med datamaskiner der ett tegn blir representert v/8-tegns binærstring)
  • Jeg kan konvertere mellom tall\bokstaver, så aritmetikk er fullt mulig : ) Men dette øker lengden på teksten med 18,8% (basert på frekvensanalyse)
Det siste punktet er hovedgrunnen til at jeg postet på dette forumet, da jeg håper det er noen skarpe\kreative hjerner der ute som tilfeldigvis vet noe om det eller noe som likner på det jeg trenger, eller bare har en ide! : )

Det er i praksis altså snakk om å gjøre det lettere å huske en rekke med siffere (desimaltall eller helt tall, bare rekkefølgen er lik) v/hjelp av (helst enkel, men ikke nødvendigvis) matematikk.

Utprøvde ideer til nå:
- Primtallsfaktorisering [Nei]
- Huffmankoding + beslektede kompresjonsalgoritmer [Nei]
- Konvertere til høyere base [Nei]
- Regresjon [Nei]

Har en tilsvarende tråd på Diskusjon.no
Sist redigert av Kukaka den 25/05-2009 10:39, redigert 2 ganger totalt.
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

hva med aritmetisk koding / adaptiv aritmetisk koding?
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Den går (så vidt jeg kan se, men skal innrømme at den wiki artikkelen gikk langt over hodet på meg) vel ut på å strippe ned størrelsen av de mest brukte tegnene på bekostning av de mindre brukte?

http://en.wikipedia.org/wiki/Arithmetic ... man_coding

Der står det at Huffmankoding er en slags artimetisk koding. Huffmankoding har jeg allerede sett på, og forkastet da det ikke er mulig å komprimere tegn på papir! : ( Skal endre på førsteposten så det kommer tydligere frem! : )
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
Svar