Oppgave 1
Skriv de komplekse tallene [tex]z_1 = -1-2i+\frac{(5+5i)}{(1+3i)}[/tex] og [tex]z_2 = \( \frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{6}}{2}\)^{10}[/tex] på formen [tex]z = a +ib[/tex]
Får [tex]z_1 = 1-3i[/tex] som er riktig...
Men skjønner ikke helt [tex]z_2[/tex]. Kommer ikke langt. som jeg tror er riktig etter sånn boka har gjort med et annet stykke men det er inngår polarform som jeg ikke tror blandes inn her eller må det det?
Sett bort fra det iogmed svaret skal ende opp med [tex]-16+16\sqrt{3}i[/tex]
Har bare kommet hit siden jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere den videre:
[tex]z_2 = \( \frac{\sqrt{2}}{2}-\frac{\sqrt{6}}{2}i\)^{10}[/tex]
[tex]z_2 = \frac{1}{2}\(\sqrt{2}-\sqrt{6}i\)^{10}[/tex]
Oppgave 2
Bestem Re-del, Im-del, modul og hovedargument for komplekse tallet [tex]z = e^{1+5i}[/tex]...
Her gjør jeg slik [tex]z = e^{1+5i} \Rightarrow z = e^1 \cdot e^{5i}[/tex], men får ikke det riktig videre da...!
Er det feil start?
Ser liksom ikke så veldig mange andre alternativer og da er ln utelukket siden det gir ln til z...
Komplekse tall er helt nytt for meg og lest de sidene om det i boka fire ganger og synes det er greit, men ingenting er så veldig relatert til oppgavene jeg skal løse...
Gjerne kom med tips i første omgang så jeg kan prøve selv...
Foreleseren min er ny i kurset så ville ikke svare sikkert på ting siden jeg ligger litt foran og liker å lese meg opp før forelesningene... Så vært der også å spurt