Sliter med disse oppgaver, er det noen som kan hjelpe meg?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Manki
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 16/01-2009 18:04

Det med bruk av TEX får jeg ikke til, vet ikke hvorfor. Jeghar prøvd på det men jeg får ikke opp noen brøk. Når jeg trikker på TEX får jeg [tex][tex][/tex] da skriver jeg inn og og det bare forblir sånt slik jeg skrev , kommer opp ingen brøk. Hvordan koder jeg da?
Ditt andre forslag i oppgaven 1 er nesten riktig men at det bare er divisjonstegn ikke minus mellom produktene og hele andre produkt som består av 4 ledd er i parentesen dvs. denne delen av brøk som jeg har satt i parentesen
Dvs. 12x^2-6xy/5y^2 ÷ (x/5y -1/10)=
÷ betyr divisjonstegn

Her forsøkte jeg å bruke TEX etter det du forklarte og den siden du har sendt linken http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Mathematics

Oppgave 1

[/(frac)= \frac {12^2-6xy}{5y^2}\div\pmatrix \left(\frac{x}{5y}-\frac{1}{10}\right)
=]

Opgave 2
[/frac=\frac {x-2}{3}-\frac {x+1}{2}\div\pmatrix\left({x^2+7}{6x-6}\right)
\]
Oppgave 2 skal jeg prøve beskrive med vanlig tekst:
x -2 brøkstrek 3/ minus x + 1 brøkstrek 2 dette hele produkten står i parentesen og alt det divideres med neste produkten som er x ^2 +7x brøkstrek 6x-6 =

Prøver igjen:
[tex]\frac{12x^2-6xy}{5y^2}[/tex]=

[tex][tex][/tex]\frac{1}{2}[tex][tex][/tex]=
Får ingenting av brøk.
Går det an å sende disse oppgavene på dit privat e-postadressen som vedlagg fra Word?
Sist redigert av Manki den 19/01-2009 19:02, redigert 3 ganger totalt.
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

Fint om du stiller opp uttrykkene med TEX, mye lettere å se hva du spør om. Sånn det ser ut nå er det bare irriterende å tolke oppgaven.
Man skal respektere x!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

kimla skrev:Fint om du stiller opp uttrykkene med TEX, mye lettere å se hva du spør om. Sånn det ser ut nå er det bare irriterende å tolke oppgaven.
Word... Umulig å vite hva mener...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Manki
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 16/01-2009 18:04

[quote="Manki"] Har prøvd på alle mulige måter jeg vet om men får ikke det svaret man bør få. Ber om en detaljert fremgangsmåte.

OPPGAVE 1
Regn ut og skriv svaret så enkelt som mulig:

12x^2-6xy/5y^2 ÷ (x/5y -1/10)=

Fasit: 30x/y

OPPGAVE 2

(x-2/3 - x+1/2) ÷ x^2+7x/6x-6=

Fasit: 1-x/x

Ok, tror at det blir greit nå og gjør oppmerksom på parentesene som ligger i begge oppgaver.

12^2 betyr 12 på to, / betyr brøkstrek, ÷ betyr divisjonstegn
Har kuttet ut min regninsmåte. Klarer ikke å kopiere et bilde av oppgaven fra Microsoft Word i dette vinduet.[/u]
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Tex er ikke vanskelig.
Trykk på knappen over her TEX... Da vil det komme opp "[tex] og [/tex]" i skrive ruta... Mellom de to kan du kode da...

Brøk (frac) = \.frac{1}{2} = [tex]\frac{1}{2}[/tex]
Brøk, men brøk i teller = \.frac{\.frac{1}{2}}{2} = [tex]\frac{\frac{1}{2}}{2}[/tex]
Kvadratrot (sqrt) = \.sqrt{3} = [tex]\sqrt{3}[/tex]
2^2 = [tex]2^2[/tex]
2^{34x} = [tex]2^{34x}[/tex] - Her er det mer enn en ting i eksponenten, da må det klammer på..!

Mer tror jeg ikke du trenger for disse oppgavene...
Legg merke til at når du skal kode, må de røde prikkene bort + det er omvendt slash, ikke den vanlige :wink:

Du kan også holde over på de under som jeg har skrevet for å se hvordan jeg kodet og fikk de frem så god måte å trene på.. Wikiepedia har en bare side:
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Mathematics



Slenger ut noen forslag jeg...
[tex]12x^2-\frac{6xy}{5^y} - \frac{x}{5y}-\frac{1}{10}[/tex]

[tex]\frac{12x^2-6xy}{5^y} - \frac{x}{5y}-\frac{1}{10}[/tex]

[tex]\frac{12x^2-\frac{6xy}{5^y}}{\frac{x}{5y}-\frac{1}{10}}[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Du er for dårlig til å bruke parenteser, det kan fortelle oss mye mer enn uten...

f.eks i oppgave to vet ikke jeg i andre ledd om det skal være

[tex]x^2+\frac{7x}{6x}-6[/tex]

[tex]\frac{x^2+7x}{6x}-6[/tex]

[tex]x^2+\frac{7x}{6x-6}[/tex]

[tex]x^2+\frac{7x-6}{6x}[/tex]

[tex]\frac{x^2+7x-6}{6x}[/tex]

[tex]\frac{x^2+7x}{6x-6}[/tex]


Mener det er den første, men vet aldri hva en mener når man bare skriver rett bortover, spes uten parenteser og kan være mange muligheter som gjør at vi ikke gidder å se på oppgaven engang...

Lær deg litt grunnleggende tex eller skriv nøye...

x^2 + 7x/6x - 6 =[tex]x^2 + \frac{7x}{6x} - 6[/tex]

(xˆ2+7x)/6x - 6 = [tex]\frac{x^2+7x}{6x} - 6[/tex]

Men du skriver 12x^2-6xy/5y^2 er det fort mer usikker, håper dette hjalp så vi kommer til bunns i oppgavene dine :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar