friksjon på stige

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
KENHANS2
Fibonacci
Fibonacci

Har akkurat begynt med friksjon og har fått en nøtt å tygge på i helgen! denne oppgaven er nesten lik eksamensoppgaven som ble gitt til høgskolene i 2007, så noen her har kansje sett den før. Finner ikke ut hvordan jeg skal gå frem?

en stige på 5meter står opp til en vegg. en person står midt i stigen og har en kraft på 900N. friksjonkofissenten til underlaget er 0,20. hvor stor vinkel har stigen til underlaget (vinkel a) når den begynner å skli?? Får ikke oppgitt noen andre mål!

Fint om noen kunne hjelpet meg litt med denne.
Gustav
Tyrann
Tyrann

KENHANS2 wrote:Har akkurat begynt med friksjon og har fått en nøtt å tygge på i helgen! denne oppgaven er nesten lik eksamensoppgaven som ble gitt til høgskolene i 2007, så noen her har kansje sett den før. Finner ikke ut hvordan jeg skal gå frem?

en stige på 5meter står opp til en vegg. en person står midt i stigen og har en kraft på 900N. friksjonkofissenten til underlaget er 0,20. hvor stor vinkel har stigen til underlaget (vinkel a) når den begynner å skli?? Får ikke oppgitt noen andre mål!

Fint om noen kunne hjelpet meg litt med denne.
Se på dreiemomentet om punktet øverst på stigen.
KENHANS2
Fibonacci
Fibonacci

friksjonen mot veggen glemte jeg å nevne beklager, den er 0(helt glatt).
Gustav
Tyrann
Tyrann

Ja nettopp,

så hvis du setter opp dreiemomentet om punktet øverst på stigen får du bidrag fra personens tyngde midt på stigen, friksjonen nederst på stigen og normalkraften på stigen fra gulvet.

Dette totale dreiemomentet må være 0 når stigen er i ro.

Håper dette hjelper.

PS: Finn først kraften fra gulvet på stigen
KENHANS2
Fibonacci
Fibonacci

noen som har en formel jeg kan bruke? klarer ikke å luke ut noen!
Gustav
Tyrann
Tyrann

La dreiemomentet være T, kraften F og r avstanden (vektoren) fra punktet øverst på stigen til det punktet der kraften F virker:

[tex]\vec{T}=\vec{r}\times\vec{F}[/tex]

(kryssproduktet)
Post Reply