Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Finn et uttrykk for [tex]\vec{AN}[/tex] (tenk at [tex]\vec{BN} = k \cdot \vec{BC}[/tex].) Hva vil det si for vektorene [tex]\vec{AN}[/tex] og [tex]\vec{BC}[/tex] at AN står vinkelrett på BC?
Jeg kan ikke noe som helst om vektorer i rommet, og nesten ikke vanlige vektorer en gang, men jeg prøver likevel. Dette er mest sannsynlig helt på trynet feil.
Det tror jeg blir feil. Jeg får [tex]N = (\frac{5}{3}, -\frac{2}{3}, \frac{5}{3})[/tex]. Kan være det er jeg som slurver her da. Men hva mener du med at du kan "bytte ut y og z pga. vektoren er parallell med vektor BC"?
edit: mente sjølsagt N, ikke A...
Last edited by Vektormannen on 27/01-2009 22:22, edited 1 time in total.
Såklart har den ikke et startpunkt, men med "vektoren fra origo til N" mener jeg en beskrivelse av vektoren da -- parallell og like lang som linjestykket fra origo til N.
(En liten og kanskje litt unødvendig sidenotis: vektorer og punkter kan ikke summeres osv. (de er ikke av samme "klasse"/"datatype" for å bruke programmeringssjargong :p). For å angi et punkt som en vektor bruker man en posisjonsvektor som beskriver avstanden fra origo til punktet. I denne oppgava har vi f.eks. at [tex]\vec{OA} = [1,0,1][/tex] er posisjonsvektoren til punktet A. Å blande punkt og vektorer liker i alle fall ikke min lærer ...)
1. [AN]*[BC]=0
2. [BN]=k[BC]
Først finner vi utrykk for den første ligningen.
[x-1,y,z-1]*[1,-1,1]=0
(x-1)-y+(z-1)=0
Så hopper vi til den andre.
som er:
[x-2,y-5,z-3]=k[1,-1,1]
Dette gir ligningene
x-2=k y-5=-k z-3=k
Du bruker disse ligningen til å erstatte x,y og z i den ligning nr.1. Og får k=2/3. Denne verdien bruker du til å løse for x,y og z i ligning nr.2 og får:
x=8/3 y=13/3 z=11/3