Matte R i VG2?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

meCarnival skrev:Men tilsier det R2 da tenkte jeg?
Nei, det gjør det ikke.
[tex]R2 \neq S2[/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja... Og ingeniør linjer krever vel 3MX/R2 for å komme inn...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Nei. De aller fleste ingeniørlinjer krever kun R1/S2. Mange krever i tillegg til det: FY2, KJ2 eller Geofag 2 eller IT2 eller tilsvarende realfag.

(Basert på en kort kikk i min 5kg samling av studiekataloger)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Gommle skrev:Nei. De aller fleste ingeniørlinjer krever kun R1/S2. Mange krever i tillegg til det: FY2, KJ2 eller Geofag 2 eller IT2 eller tilsvarende realfag.

(Basert på en kort kikk i min 5kg samling av studiekataloger)
siv.ing på ntnu krever r1+r2 (i følge nettsidene til ntnu), samt karakterkrav i matematikkfagene.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det hadde vært usannsynlig å slippe inn på ing. studier viderekomne kunnskaper om kalkulus og geometri?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Tror jeg mente noe annet enn det jeg skrev i min forrige post. Du har helt rett, alle siv.ing.-linjer på NTNU krever R2.

(dvs blande kravene på UiB og NTNU :oops:)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Nå har jeg bare sett på NTNU, da, men synes det er merkelig om andre universiteter ikke krever R2 for ingeniør-studier.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

UiB's krav for Bachelor i matematikk sier:
Undervisninga byggjer på kunnskap som tilsvarar Matematikk R1+R2. Dersom du ikkje har Matematikk R2 bør du helst ha karakteren fem eller seks i Matematikk R1.
Med andre ord er det ikke et *krav*.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Men bort i fra *krav* og slikt:


Jeg slet i 1T, og klarte til slutt såvidt å karre meg til en femmer i stpkt, mens jeg i R1 og R2(verdt å nevne en litt mindre streng lærer karaktermessig sett) kun har hatt seksere i stpkt/termin, så det er mulig, men ingenting kommer av seg selv :)
deathraz0r666
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 29/10-2008 16:56

Hehe, nei ingenting kommer av seg selv.
Jeg var innom og snakkte med rådgiveren her om dagen, og han sier at hvis jeg har FY1 (i VG2) og matte R1+R2 (i VG2 og 3) er det nok for å bli ingeniør, pluss siviløkonom.
Men akkuratt nå i matematikk (jeg har T1), ligger jeg i mellom 4 og 5, håper det er bra nok for å greie meg i matte R1 og R2 :S...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det tror jeg du greier fint. Jeg hadde selv 4 på ungdomsskolen og i 1T, men skjerpa meg (og ble mer interessert i matte) da jeg begynte med R1, og har 6'er nå. Jeg tror du klarer deg fint hvis du bare jobber strukturert og bestemt med faget og prøver å forstå mest mulig i stedet for å bare pugge blindt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Var selv i samme situasjon som deg Vektormannen;) Slet iherdig med matte T første halvår og jobbet som du sa strukturert og bestemt med faget. Men vil poengtere en ting her. Jeg synes det er vanskelig å pugge til matte da det meste bygger på forståelse og logikk. Språklige fag derimot er det mulig å pugge seg til 5 og 6, ikke matte. Og grunnen til at du glemmer ting i matte er fordi du ikke jobber godt nok med det emnet rett og slett (Repetisjon er med andre ord viktig). Det er min mening.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Vi er ganske like, vi. :P

Også jeg vippet mellom 4 og 5 i første halvår i 1T, men I løpet av høsten 07 ble jeg medlem på Matematikk.net og begynte å være aktiv her og ble skikkelig interresert i matte. Fra og med våren 08 har jeg konsekvent fått 6 på hver eneste matteprøve. Det jeg sier er at en 4 i matte 1T er ikke på noen måte et hinder for å kunne gjøre det bra i R-matten.

Som lodve sier, kan man ikke pugge seg til mattekunskaper. Det du må gjøre er å repetere hele tiden og lære deg opp til å kunne se sammenhenger (både grunne og dype). Klarer du det, klarer du deg fint. En annen ting som funker for meg, er å ikke pugge masse formler uten å se sammenhengen mellom de mer spesifikke formlene og de grunnleggende. Et eksempel her er sammenhengen mellom sannsynlighetssetningene:

[tex]P(A)=\frac{\text{Antall gunstige utfall for A}}{\text{Antall mulige utfall}}[/tex] og [tex]P(\text{k elementer fra D})=\frac{{{m}\choose {k}}{{n-m}\choose{r-k}}}{{{n}\choose{r}}}[/tex]

(Disse er formlene for generell sannsynlighet og hypergeometerisk sannsynlighet)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

espen180 skrev:... men I løpet av høsten 07 ble jeg medlem på Matematikk.net
Oh, skal ikke se bort i fra at det var et vendepunkt her også :p
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar