Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ini
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 245
Registrert: 25/03-2008 19:34
Sted: Trondheim

Hei! Har prøve imorgen og det er noen oppgaver jeg sliter med..Hadde satt pris på litt hjelp:)

De to elvebreddene til ei elv er helt rette og parallelle. Bredden av elva er 50 m. Vannet renner 0,5m/s. Knut skal ro over elva og ror med en fart på 1m/s regnet i forhold til vannet. Båten peker oppover mot strømmen. Knut velger en vinkel på 60 grader med elvebredden.

Hvor lang tid bruker Knut over elva?
Her har jeg brukt pytagoras, men vet at denne kan løses med trigonometri.

Slik tenker jeg: Tenker meg at Knut ror fra A, vinkelrett på andre siden er B. Over B er C. Finner strekningen AC ved cos 60 = 50/AC

AC = 50/cos60

c/farten til Knut = tiden Knut bruker.

Dette blir veldig feil i forhold til fasiten som sier 58 sek.


Hvor treffer han elvebredden på motsatt side?


Strekningen AC * farten til vannet

Andre måter å løse denne på?
akselredhead
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 04/02-2009 21:09

Tror det er akkurat samme oppgaven i et annet tema?
R1
ini
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 245
Registrert: 25/03-2008 19:34
Sted: Trondheim

oisann, jeg sjekket ikke:P

men han spurte bare om b.
og jeg skjønner egentlig ikke hvordan Vektormannen kom fram til 1 * cos 60.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tror du kanskje forveksler vinkelen her. Det er vinkelen med elvebredden som er 60 grader. Ikke vinkelen med f.eks. AB.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
akselredhead
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 04/02-2009 21:09

Hvis det du spør etter tiden han kommer til å bruke over elva må du kun betrakte strekning og tid. For uahengig av elvevannet beveger han seg med en meter i sekundet fremover uansett. Så strekningen du må beregne at knut ror er 50 meter, siden det vil være strekningen han tilbakelegger i retningen som er vinkelrett på elvebredden.

Dvs:
Forutsatt at Knut holder konstant fart.

t=s/v

Da kan du prøve å rekne igjen ;)
Sist redigert av akselredhead den 04/02-2009 22:55, redigert 1 gang totalt.
R1
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan også gjøre det slik ja, men da må du først finne farten i den retningen vha. trigonometri. Blir vel egentlig det samme hvilken av metodene man bruker.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
akselredhead
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 04/02-2009 21:09

Du får vel oppgitt farten: 1m/s og hvis jeg har tenkt rett og oppgaven er den samme som det ble spurt om tidligere skal han rett over elva og vi har oppgitt retningen og farten ;)
R1
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, men for å finne hvor lang tid det tar over elva må du jo basere deg på farten han har vinkelrett på elvebredden. Den er jo ikke lik 1m/s.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
ini
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 245
Registrert: 25/03-2008 19:34
Sted: Trondheim

Vektormannen skrev:Tror du kanskje forveksler vinkelen her. Det er vinkelen med elvebredden som er 60 grader. Ikke vinkelen med f.eks. AB.
jepp, jeg forveksla vinkelen.

skal prøve på nytt senere, tusen takk for hjelpen begge to:-)
Svar