Anonymous skrev:
Unntakene finnes alltid, og hva som gjelder for meg gjelder selvfølgelig ikke nødvendigvis for alle andre. Men, jeg tror uansett fortsatt på det jeg skrev i min forrige post.
Det du beskriver når det gjelder mennesker som får jernteppe på eksamen, gjaldt i en stor grad meg. Jeg tok alltid stoffet lett, og så da ikke helt poenget i å jobbe så mye med oppgaver når jeg alt hadde skjønt det. Resultatet ble at jeg kunne få "jernteppe" på den siste oppgaven som ville hevet meg til toppkarakter. Og dette skjedde nettopp som du sier, fordi jeg ikke jobbet nok med oppgaver. Det var først på lærerskolen dette endret seg. Da begynte jeg å undervise medstudenter, og fikk den siste repetisjonen som hevet meg helt til topps. Så jeg skjønner veldig godt hva du mener med det utsagnet...
Sånn rent bortsett fra det, så er det mange flere enn unntakene som sliter med angst når det gjelder matematikk. Eksamensangst er et moment, men ren matematikkangst, er vel egentlig det største problemet. Det er det som gjør at mange ikke klarer å sette i gang å jobbe med faget, fordi alt rett og slett vender seg i dem med tiden. Da detter de selvfølgelig enda mer av lasset, og selvtilliten/angsten blir enda større.
Jeg har gjennom nesten 5 år nå, jobbet med lærerstudenter som sliter med matematikken, og det er skremmende mange som sliter med matematikkangst. Senest i dag, fikk jeg faktisk en tilbakemelding fra noen studenter, som fortalte meg at de ikke hadde regnet en eneste oppgave i matematikk før etter et kurs jeg hadde hatt med dem (Etter 1,5 semester). Ikke fordi de var late, men fordi de manglet totalt selvtillit, og hadde gitt opp matematikken før de hadde begynt. Etter det kurset, der jeg jobbet en del med motivasjon og logikk i matematikken, hadde det løsnet for dem, de regnet masse oppgaver i etterkant, og de klarte seg bra da eksamen endelig kom.
Man regner med at det finnes mellom 10% og 15% (Hvis jeg ikke husker feil... lurer på om ikke tallet er opp i mot 20%...) som går ut av ungdomsskolen med matematikkangst. Min påstand er at mye av den er skoleskapt, men det skal jeg ikke gå så mye inn på her...
Men for disse elevene er det ikke så enkelt som å bare sette seg ned og regne flere oppgaver. De gir opp før de har startet, fordi de har absolutt null tro på seg selv.
Husk at det er en ganske stor forskjell på de som f.eks. studerer kalkulus, der man bevisst velger et matematisk fag, og dem som aller helst skyr alle skolegang som har med matematikk å gjøre...
Når det gjelder de som studerer kalkulus, så er jeg nok helt enig med deg..hehe
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)