Hei! Har en oppgave jeg ikke får til, hadde vært fint med noen hint:)
Vektorene a = 8,-3 (koordinatform) og b = 1,5 (koordinatform) spenner ut et parallellogram
a) Tegn parallellogrammet og finn arealet
dette har jeg tenkt så langt:
jeg må finne høyden h og jeg har satt høyden h = x2, y2 (koordinatform)
høyden h står vinkelrett på vektor a, da må
h * a = 8x2 - 3y2 = 0
så står jeg fast.
Og et spørsmål til:
når det står at vektor h * vektor a = 0, vil det si at man kan sette vektor h = vektor a? Hvorfor/hvorfor ikke?
Skalarproduktet
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Mitt første tips er å tegne en arbeidstegning på rutepapir.
Til ditt siste spørsmål:
[tex]\vec h \cdot \vec a = 0 \\ \vec h = \frac{0}{\vec a} = 0[/tex]
Altså; nei, vektor a er ikke lik vektor h. Ikke at vektor h er 0 heller, men det viser at du ikke kan flytte over vektor a og sette vektorene lik hverandre.
Til ditt siste spørsmål:
[tex]\vec h \cdot \vec a = 0 \\ \vec h = \frac{0}{\vec a} = 0[/tex]
Altså; nei, vektor a er ikke lik vektor h. Ikke at vektor h er 0 heller, men det viser at du ikke kan flytte over vektor a og sette vektorene lik hverandre.
Først tegner du opp vektorene med utgang i punktet B. Endepunktet til [tex]\vec{b}[/tex] er C, også videre.
Så bruker du skalarproduktet til å finne vinkelen mellom [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b.}[/tex]
Vinkelen minus 90 grader vil gi deg vinkelen mellom [tex]\vec{b}[/tex] og en normal fra B på CD. Nå kan du bruke pytagoras til å finne lengden på denne normalen.
Finnes sikkert bedre metoder enn dette, men det funker.
Så bruker du skalarproduktet til å finne vinkelen mellom [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b.}[/tex]
Vinkelen minus 90 grader vil gi deg vinkelen mellom [tex]\vec{b}[/tex] og en normal fra B på CD. Nå kan du bruke pytagoras til å finne lengden på denne normalen.
Finnes sikkert bedre metoder enn dette, men det funker.
http://projecteuler.net/ | fysmat
Du har helt rett. Blir litt vanskelig med pytagoras.
http://projecteuler.net/ | fysmat
Har en annen oppgave, får helt annet svar enn fasiten. Noen som gidder å dobbeltsjekke for meg?
I trekant ABC er vinkel A 60 grader, AB = 7 og AC = 6. Koordinatene til A er (-3,0). Koordinatene til B er (4,0). Koordinatene til C er (0, [symbol:rot] 27). Rekkefølgen av hjørnene regnes mot urviseren.
Regn ut vinkel B.
Utregning:
Vinkel B er vinkelen mellom BA og BC.
AB vektor * BC vektor = [7,0] * [-4, [symbol:rot] 27] = -28
cos vinkel B = (produktet av AB vektor * BC vektor) / (absoluttverdien av AB * absoluttveriden av BC) = -28/ (7 * [symbol:rot] 43)
Vinkel B = 127,8 grader
Fasisten sier 52,4 grader
I trekant ABC er vinkel A 60 grader, AB = 7 og AC = 6. Koordinatene til A er (-3,0). Koordinatene til B er (4,0). Koordinatene til C er (0, [symbol:rot] 27). Rekkefølgen av hjørnene regnes mot urviseren.
Regn ut vinkel B.
Utregning:
Vinkel B er vinkelen mellom BA og BC.
AB vektor * BC vektor = [7,0] * [-4, [symbol:rot] 27] = -28
cos vinkel B = (produktet av AB vektor * BC vektor) / (absoluttverdien av AB * absoluttveriden av BC) = -28/ (7 * [symbol:rot] 43)
Vinkel B = 127,8 grader
Fasisten sier 52,4 grader
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det er forskjell på [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{BA}[/tex]! De har motsatt retning.
Elektronikk @ NTNU | nesizer