Kvotientgrupper og endelig-genererte abelske grupper

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Lord X
Cauchy
Cauchy

Hei, leser for tiden litt i Fraleigh's "Abstract Algebra". Har kommet til kapittel 15: "Factor-Group Computations and Simple Groups" og har i den forbindelse noen spørsmål angående noen av eksemplene og oppgavene i dette kapitlet.

For de som har boka står det jeg lurer på hovedsaklig i eksempel 15.10 og 15.11 (7.utgave). I 15.10 skal du klassifisere kvotientgruppa (Z4xZ6)/(<0,2>) ved å bruke fundamentalteoremet for endelig-genererte abelske grupper. Jeg antar at det kanskje også er meningen å bruke et teorem som står øverst på samme siden:

Theorem 15.8

Let G=H x K be the direct product of groups H and K. Then H'={(h,e) | h element in H} is a normal subgroup of G. Also, G/H' is isomorphic to K in a natural way. Similarly, G/K' is isomorphic to H in a natural way.

I selve eksemplet står bl.a. dette:

"(0,2) generates the subgroup H={(0,0), (0,2), (0,4) } of Z4 x Z6 of order 3. Here the first factor Z4 of Z4 x Z6 is left alone. The Z6 factor, on the other hand, is essentially collapsed by a subgroup of order 3, giving a factor group in the second factor of order 2 that must be isomorphic to Z2. Thus (Z4 x Z6)/<(0,2)> is isomporphic to Z4 x Z2."

Det er spesielt dette med uthevet skrift jeg har problemer med. I eksemplet etterpå, og i mange av oppgavene, antar jeg det er lignende resonnement som trengs, så det hadde hjulpet veldig om noen kunne forklare meg i litt mer detalj akkurat hva som foregår. :)

(det er sikkert ganske enkelt egentlig, men det bare stoppet opp for meg da jeg leste dette...)
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
Gustav
Tyrann
Tyrann

[tex]Z_4\times Z_6/\langle0,2\rangle \simeq Z_4\times Z_2 \times Z_3 /\langle0,0,1\rangle \simeq Z_4\times Z_2 [/tex] fra teoremet om endeliggenererte abelske grupper.

En måte å tenke seg dette på er at du har en ekvivalensrelasjon: [tex]\forall g_1 \in Z_4\, ,\forall g_2 \in Z_2[/tex] [tex](g_1,g_2,0)\sim (g_1,g_2,1) \sim (g_1,g_2,2)[/tex].

Bruk isomorfien f:Z_6 -> Z_2 x Z_3 bestemt av

[tex]f(1)=(1,1)[/tex].
Da får vi
[tex]f(2)=(0,2)[/tex] som genererer samme undergruppe som (0,1).
Post Reply