Hei. Kan noen hjelpe meg med en matte oppgave?
5x-2=2x+4
husker ikke kordan man skulle gjøre det :? Håper noen av dokker kan hjelpe meg.
Likninger
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det som er veldig viktig å huske på i en likning er at du kan trekke fra og legge til hva du vil, men da må du huske å gjøre det på begge sider av likhetstegnet.
Så først prøver du å samle alle x-ledd på den ene siden, og vanlige tall på den andre siden av likhetstegnet.
5x - 2 = 2x + 4 - Hvordan blir det her?
Jo vi vil samle alle x ledd så da trekker vi vekk 2x på begge sider.
Slik at vi får 5x - 2x - 2 = 2x - 2x + 4, 2x vil da gå mot hverandre på høyre side slik at du får 0 x'er på høyre siden og 3x(5x-2x) på venstre siden
3x - 2 = 4 - Samme opperasjonen gjør du med tallene..
Klarer du resten selv?
Så først prøver du å samle alle x-ledd på den ene siden, og vanlige tall på den andre siden av likhetstegnet.
5x - 2 = 2x + 4 - Hvordan blir det her?
Jo vi vil samle alle x ledd så da trekker vi vekk 2x på begge sider.
Slik at vi får 5x - 2x - 2 = 2x - 2x + 4, 2x vil da gå mot hverandre på høyre side slik at du får 0 x'er på høyre siden og 3x(5x-2x) på venstre siden
3x - 2 = 4 - Samme opperasjonen gjør du med tallene..
Klarer du resten selv?
HiT - Matematikk 2B elektro
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Hva er det du ikke forstår da?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
hva er det du ikke skjønner da?
Kanskje si det på en annen måte som du er mer vandt til.
Vi er ute etter å finne hvilket tall som gjemmer seg bak x.
Vi må da samle alle alt som har x i seg.
5x - 2 = 2x + 4, for å samle x-leddene så flytter du over 2x til andre siden av likhetstegnet, men da må du HUSKE å bytte fortegn. Samme gjør du med tallene. Flytter 2 tallet over, husk bytt fortegn. Da får du:
5x-2x = 4 + 2 ... Prøv å se her hva som er forskjellen fra utgangspunktet ditt og det som er gjort.
Videre får jeg:
3x = 6, Nå vet vi hvor mye 3x er det samme som. Men vi vil vite hvor mye x er. Da deler vi på 3, gjør opperasjonen på begge sider av likhetstegnet får da
3x/3 = 6/3
x = 2
Kanskje si det på en annen måte som du er mer vandt til.
Vi er ute etter å finne hvilket tall som gjemmer seg bak x.
Vi må da samle alle alt som har x i seg.
5x - 2 = 2x + 4, for å samle x-leddene så flytter du over 2x til andre siden av likhetstegnet, men da må du HUSKE å bytte fortegn. Samme gjør du med tallene. Flytter 2 tallet over, husk bytt fortegn. Da får du:
5x-2x = 4 + 2 ... Prøv å se her hva som er forskjellen fra utgangspunktet ditt og det som er gjort.
Videre får jeg:
3x = 6, Nå vet vi hvor mye 3x er det samme som. Men vi vil vite hvor mye x er. Da deler vi på 3, gjør opperasjonen på begge sider av likhetstegnet får da
3x/3 = 6/3
x = 2
HiT - Matematikk 2B elektro
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Ja du må jo lese og forstå bakgrunnen for hvordan likninger løses da!
Kommer en ny likning så plutselig så skjønner du ikke hva du skal gjøre for å løse den siden vi gjorde denne oppgaven for deg...
Ta å les i læreboka di og spørr oss spesifikt hva du ikke forstår rundt vanlige likninger...
Kommer en ny likning så plutselig så skjønner du ikke hva du skal gjøre for å løse den siden vi gjorde denne oppgaven for deg...
Ta å les i læreboka di og spørr oss spesifikt hva du ikke forstår rundt vanlige likninger...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
du har 4x og de 4x'ne er lik totalt 40
Da deler vi på antall x'r vi har og finner verdien for kun EN x. og da må vi dele på antallet som her er 4..
Da deler vi på antall x'r vi har og finner verdien for kun EN x. og da må vi dele på antallet som her er 4..
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
At svaret blir 2 har formelt sett ingen betydning..
Det er viktigere å forstå opperasjonene som gjøres for at vi kommer fram til svaret.. Jeg er dessverre ingen pedagog, men du må nesten prøve å si oss hva du tenker når du løser en likning. Hele prinsippet går ut på å finne hva x skal være. Du må hele tiden ha klart for deg at x er et tall, og det er den verdien vi skal finne..
Hvilken klasse går du i?
Det er viktigere å forstå opperasjonene som gjøres for at vi kommer fram til svaret.. Jeg er dessverre ingen pedagog, men du må nesten prøve å si oss hva du tenker når du løser en likning. Hele prinsippet går ut på å finne hva x skal være. Du må hele tiden ha klart for deg at x er et tall, og det er den verdien vi skal finne..
Hvilken klasse går du i?
HiT - Matematikk 2B elektro
-
- Fibonacci
- Posts: 3
- Joined: 11/02-2009 22:51
Du kan si det sånn da at x er et ukjent tall som du skal finne ut. F.eks som vist over.
4x=40
Her har du 4x som betyr 4 gange med x er lik 40
Altså for å finne ut hva x er må du bruke flytt og bytt metoden eller balanse metoden. Jeg viser bare flytt og bytt fordi jeg ikke har så mye tid.
(Bruker deletegn ( : ) istedenfor brøkstrek i tilfelle du har problemer med brøk.)
Flytt og bytt:
4x=40
x=40:4
x=10
Her vil du da flytte over x og når du flytter gange over likhets tegnet blir gange til dele. Her deler du da 40 delt på 4 som er 10. Det vil si at x(den ukjente) er 10. Så for å se om dette er riktig kan du da bytte ut x med 10.
4*10=40
4x=40
Her har du 4x som betyr 4 gange med x er lik 40
Altså for å finne ut hva x er må du bruke flytt og bytt metoden eller balanse metoden. Jeg viser bare flytt og bytt fordi jeg ikke har så mye tid.
(Bruker deletegn ( : ) istedenfor brøkstrek i tilfelle du har problemer med brøk.)
Flytt og bytt:
4x=40
x=40:4
x=10
Her vil du da flytte over x og når du flytter gange over likhets tegnet blir gange til dele. Her deler du da 40 delt på 4 som er 10. Det vil si at x(den ukjente) er 10. Så for å se om dette er riktig kan du da bytte ut x med 10.
4*10=40
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
har du skjønt alt nå eller hittil? Står god forklart i matteboka di også antar jeg, ser på eller studer eksempler og se hva de gjør steg for steg nedover 

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV