sfærisk koordinat

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

hei!
Noen ganger bli u i den sfæriske korrdinaten negativ, mens andre ganger må du n + 180 sånn at du får positiv u. Hvordan vet jeg hva jeg skal gjøre?

eks: En kule med radius 7 har sentrum i origo. Finn de sfæriske koordinatene til punktet (-2,3,6). Her blir svaret (123,7*,59*). Men hvorfor blir ikke u =-56, 3 slik at koordinatene bli (-56,3*,59*)? Fordi i andre oppgaver blir u negativ, da tar vi ikke n+180, slik at vi får en positiv u.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

hvis du ser på figuren på denne siden; http://mathworld.wolfram.com/SphericalCoordinates.html

så kan du se at vinkelen [tex]\theta[/tex] (som sikkert er det du kaller for [tex]u[/tex]) er definert til å starte ved positiv x-akse, og øker mot klokken, slik at punkt som har koordinatene (x,y) = (-2,3) vil ha en vinkel som er større enn 90 grader i xy-planet. som du også kan se er [tex]\theta \in [0,2\pi][/tex], slik at et punkt som har koordinaten [tex]\theta = -56.3^{\circ}[/tex] (som vil ligger i fjerde kvadrant i xy-planet) vil ikke være det samme som et punkt som har koordinaten [tex]\theta = 123,7^{\circ}[/tex] (som ligger i andre kvadrant i xy-planet).

så mitt tips er at du bruker en figur ala den jeg har linket til :)
Svar