Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
selv føleg jeg at jeg har riktig, men innerst inne sier jeg at eg har gjort en feil som jeg er ikke helt klar over... kan noen bekrefte at det jeg har gjort er riktig ?
hvis feil, forklar gjerne med ord istedet å bruke tid på å finne løsningen til meg, vil gjerne ikke ha løsning, bare framgangsmåte
Last edited by pandorasbox on 26/02-2009 21:26, edited 1 time in total.
1'ern ser ganske bra ut. Du kan, som meCarnival sier, finne et eksplisitt uttrykk for y, men det er bare algebra, og om du er fornøyd med et implisitt uttrykk, er det ikke noe galt i det.
men
pandorasbox wrote:
er veldig galt. Du kan gange med dx. (Det er misbruk av notasjon, men det gjør vi hele tida). Men om du gjør det, må du gjøre det riktig.
Ser ut som du har en ikke-eksakt ligning igjen, så hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å gange med en integrerende faktor for å transformere til en eksakt ligning.
Du har dessuten gjort et par feil i de første 2-3 linjene i løsningen din i oppg. 2: På mystisk vis har du gjort om en ligning som i utgangspunktet ikke er separabel til en separabel ligning.