Hei! Eg har fått i oppgåve å løyse nokre likningar innan vinterferien er omme (søndag). Men eg slit med å finne regelen til denne likninga:
lg (x+2) + lgx - lg2 = 0
Det første eg tenkte var at eg kunne bruke andregradsformelen, men er det mogleg i dette tilfellet?
På førehand takk til alle de som sar dykk tid til å lese innlegget mitt : )
Eksponentiallikningar
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Dirichlet
[tex]log\left(\frac{(x+2)x}{2}\right) = 0[/tex]
log(x(x+2)) - log2 = 0
log(x(x+2)) = log2
(x(x+2)) = 2
[tex]x^2+2x-2 = 0[/tex]
x=0,732 v x=-2,732
x>0
x=0,732 som stemmer med graf på calcis
Prøvde først med:
[tex]log \left(\frac{(x+2)x}{2}\right) = 0 [/tex]
[tex]\left(\frac{(x+2)x}{2}\right) = 1 [/tex]men havnet på tulltur. Hvorfor kan jeg ikke gjøre det?
log(x(x+2)) - log2 = 0
log(x(x+2)) = log2
(x(x+2)) = 2
[tex]x^2+2x-2 = 0[/tex]
x=0,732 v x=-2,732
x>0
x=0,732 som stemmer med graf på calcis
Prøvde først med:
[tex]log \left(\frac{(x+2)x}{2}\right) = 0 [/tex]
[tex]\left(\frac{(x+2)x}{2}\right) = 1 [/tex]men havnet på tulltur. Hvorfor kan jeg ikke gjøre det?
Last edited by Tore Tangens on 08/03-2009 19:24, edited 1 time in total.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
-
- Dirichlet
aiai.. du har så rett. Men det var jo bra at det ikke var et logaritmespøkelse under sofaen likevel. 

Okei, takk. Såg på grafen at dette var eit nullpunkt. Men for å setje prøve, er eg då nøydd til å setje 0,732 inn i den opprinnelege likninga, eller kan eg setje x inn i andregradslikninga? Eller kan det reknast som det same? For eg får ikkje det til å bli null viss eg set 0,732 inn i den opprinnelege likninga.
-
- Dirichlet
Slik jeg forstår det så må du sette inn i den opprinnelige ligningen.
Du fikk to x-verdier som gir null for annengradsligningen: x=0,732 og x=-2,732 og disse er jo helt gyldige for annengradsligningens "eget liv" og trengs ikke testes.
Det du skal teste er at disse to verdiene må kunne være lovlig satt inn i den opprinnelige ligningen. Da vil du kunne se uten å sett inn og regneut at du må forkaste den negative løsningnen siden man ikke kan finne logaritmen til et negativt tall. Så kan man jo teste ut om 0,732 fungerer for den opprinnelige ligningen slik at venstre side blir null slik som høyre side, det skulle være et godt tegn. Håper noen men peiling påpeker hvis dette er feil eller misvisende, så kanskje jeg får avslørt noen feilforestillinger selv. Men altså prøve settes på den opprinnelige ligningen!
Du fikk to x-verdier som gir null for annengradsligningen: x=0,732 og x=-2,732 og disse er jo helt gyldige for annengradsligningens "eget liv" og trengs ikke testes.
Det du skal teste er at disse to verdiene må kunne være lovlig satt inn i den opprinnelige ligningen. Da vil du kunne se uten å sett inn og regneut at du må forkaste den negative løsningnen siden man ikke kan finne logaritmen til et negativt tall. Så kan man jo teste ut om 0,732 fungerer for den opprinnelige ligningen slik at venstre side blir null slik som høyre side, det skulle være et godt tegn. Håper noen men peiling påpeker hvis dette er feil eller misvisende, så kanskje jeg får avslørt noen feilforestillinger selv. Men altså prøve settes på den opprinnelige ligningen!