Sannsynlighetsoppgave - urne

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
camiln06
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 21/08-2008 19:32

Hei. Jeg trenger hjelp til det jeg trodde var en veldig lett sannsynlighetsoppgave, men av en eller annen grunn så får jeg det ikke til....

Kan du/noen hjelpe meg?

En urne inneholder 2 hvite og 3 svarte kuler. To kuler trekkes.
a) Sannsynlighet for samme farge uten tilbakelegging
b) ..... med tilbakelegging

Jeg tenkte først: (2 over 5) * (1 over 4) --> men da får jeg null...

Så tenkte jeg: P(to hvite) = (2 over 2) * (0 over 3) / (5 over 2)

og samme tankegang for P(to svarte) og så plusse disse. Men da fikk jeg også null..

Hva er forskjellen på disse to tankegangene? Er begge riktig? Eller begge feil? ...
:?
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

a) Hypergeometrisk.

X: To av samme farge:

[tex]P(X=2) = \frac{{2\choose 2}{3\choose 0}}{{5\choose 2}} + \frac{{2\choose 0}{3\choose 2}}{{5\choose 2}} = \frac{2}{5} = 0.4[/tex]

b) X: To av samme farge

A: Hvit
B: Sort

[tex]P(X=2) = P(A)P(A) + P(B)P(B) = (\frac{2}{5})^2 + (\frac{3}{5})^2 = 0.52[/tex]

Skulle jeg tro.
camiln06
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 21/08-2008 19:32

ahh.. a) forsto jeg jo med en gang. har jo skrevet feil tall oppe og nede. Flott:)

Men b) forstår jeg ikke her. Skal trekke to stykker, og hva er sannsynligheten for å få to av samme farge. Hvorfor skal jeg da ta
P(A) ^2 * P(B)^2. Følte at det var det samme som å trekke to hvite OG to svarte... Eller?
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Du er enig i at det er lik sannsynlighet for å plukke ut en rød, etter at du har lagt den tilbake? Det samme vil gjelde for den sorte.

I og med at forsøkene er uavhengige, får du:

[tex]P(A\cap A) = P(A)P(A)[/tex]

og du får igjen:

[tex]P((A\cap A)\cup (B\cap B)) = P(A)P(A) + P(B)P(B)[/tex]
camiln06
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 21/08-2008 19:32

ah:) :) supert. Tusen hjertelig takk!:) ha en hyggelig fredagskveld videre
Svar