refleksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Menakolus
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 25/02-2009 22:23

Hei. har en oppgave jeg ikke helt får til.
figuren til vanntanken er grei, men hvordan skal jeg løse de andre?

I en vanntank går det bølger fra et dypt område til et grunt område. På det dype området er
bølgefarten 0,42 m/s, mens farten på det grunne området er 0,30 m/s. Vinkelen mellom
fartsretningen til bølgene på det dype området og grenselinja mellom dypt og grunt vann er 30o.
a) Tegn figur.
b) Finn vinkelen mellom grenselinja og fartsretningen til bølgene på det grunne området.
c) Hva er forholdet mellom bølgelengdene på det dype og på det grunne området? Og frekvensene?

mvh :)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Har du noen fasitsvar?
Menakolus
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 25/02-2009 22:23

b) 52grader c) 1,4 og 1

mvh
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Oppgave b)

Legg merke til at oppgaven spør etter vinkelen mellom grenselinja og den brutte "fartsretningen". Ikke vinkelen mellom loddlinja og den brutte "fartsretningen", som er de vinkelen som inngår i formlene jeg bruker nedenfor.

[tex]\frac{sin \alpha_g}{v_g}=\frac{sin \alpha_d}{v_d}[/tex]

Løses for [tex]\alpha_g[/tex]:

[tex]sin \alpha_g = \frac{sin \alpha_d}{v_d} \cdot v_g = \frac{sin 60\textdegree}{0,42 m/s} \cdot 0,30 m/s [/tex]

[tex]\alpha_g \approx 38,2\textdegree[/tex]

Oppgaven spør etter: [tex]90\textdegree - 38,2\textdegree = 51,8\textdegree[/tex]

Oppgave c får du kanskje til selv?
JeanTea
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 19/04-2010 11:26

Jeg sliter litt med denne oppgaven selv jeg, og lurer på om du kunne forklart litt nærmere på hva du har gjort. Forstår noe, men klarer ikke helt å se for meg denne vanntanken.
Svar