i matrisene gjenspeiles x og y som a_1 og a_2?
Skjønt det, men jeg speilet andre veien jeg så speile om 1.aksen så løfte opp... noe sånn trick å alltid følge mot klokka?
Ny transformasjonsoppgave
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Hei igjen..
Så du svarte i den andre posten men jeg svarer igjen her siden det er denne det gjelder...
Jeg mener det er mulig å finne svar på oppgave d ved flere metoder...
I:
1. Translasjon av B til origo ved [tex]\begin{bmatrix} 0&-1\end{bmatrix}^T[/tex]
2. Rotere 90 grader om origo
3. Speile om 2.aksen
4. Translasjon av B til B' ved [tex]\begin{bmatrix} 4&1\end{bmatrix}^T[/tex]
Eller
II:
1.Translasjon av B til origo ved [tex]\begin{bmatrix} 0&-1\end{bmatrix}^T[/tex]
2. Rotere 270 grader om origo
3. Speile om 1.aksen
4. Translasjon av B til B' ved [tex]\begin{bmatrix} 2&1\end{bmatrix}^T[/tex]
Jeg vil gå for II siden jeg ikke vet hvordan man speiler om 2.aksen.. stå bare om 1.aksen i kompendiumet... Men begge vil vel gi likt svar av den grunn så sånne ting som dette kan man gjøre om man vil bare man ender opp med trekantene oppå hverandre...?
Så du svarte i den andre posten men jeg svarer igjen her siden det er denne det gjelder...
Jeg mener det er mulig å finne svar på oppgave d ved flere metoder...
I:
1. Translasjon av B til origo ved [tex]\begin{bmatrix} 0&-1\end{bmatrix}^T[/tex]
2. Rotere 90 grader om origo
3. Speile om 2.aksen
4. Translasjon av B til B' ved [tex]\begin{bmatrix} 4&1\end{bmatrix}^T[/tex]
Eller
II:
1.Translasjon av B til origo ved [tex]\begin{bmatrix} 0&-1\end{bmatrix}^T[/tex]
2. Rotere 270 grader om origo
3. Speile om 1.aksen
4. Translasjon av B til B' ved [tex]\begin{bmatrix} 2&1\end{bmatrix}^T[/tex]
Jeg vil gå for II siden jeg ikke vet hvordan man speiler om 2.aksen.. stå bare om 1.aksen i kompendiumet... Men begge vil vel gi likt svar av den grunn så sånne ting som dette kan man gjøre om man vil bare man ender opp med trekantene oppå hverandre...?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Hei,
Ditt forslag II ser riktig ut for meg.
Flere veier til Rom, men det er selvsagt best å gjøre det lettest mulig.
Selv ville jeg foretrukket å først speile om aksen y=2, for så å bruke den transformasjonsmatrisa vi fant i den tidligere oppgaven.
Ditt forslag II ser riktig ut for meg.
Flere veier til Rom, men det er selvsagt best å gjøre det lettest mulig.
Selv ville jeg foretrukket å først speile om aksen y=2, for så å bruke den transformasjonsmatrisa vi fant i den tidligere oppgaven.