FAKTORISERING TIL FORTEGNSLINJE

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
iiine
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 12/09-2007 11:21

Hei!

Jeg trenger hjelp til å faktorisere denne derivasjonen slik at jeg kan tegne en fortegnslinje og bestemme når funksjonen stiger og synker:

Jeg har derivert f(x)= 4x[sup]2[/sup]e[sup]-x[/sup] til f'(x)= 8x * e[sup]-x[/sup] + 4x[sup]2[/sup](-e[sup]-x[/sup])

Spørsmålet er da som sagt hvordan jeg kan faktorisere dette uttrykket slik at jeg kan tegne fortegnslinjen? Tusen takk for hjelp!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

[tex]8xe^{-x}-4x^2e^{-x}[/tex]

Hvilket faktorer er felles i begge ledd?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
iiine
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 12/09-2007 11:21

4xe[sup]-x[/sup]?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja, riktig det :D...

Sett det utenfor en parentes og resterende to ledd inni en parentes med det gjenværende etter du har tatt bort fellesfaktoren så er du vel ferdig med faktoriseringen... Skjønte du fremgangsmåten?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
iiine
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 12/09-2007 11:21

Ok nå har jeg faktorisert som 4xe[sup]-x[/sup](2-x). Jeg har begynt å tegne fortegnslinjen, men vil e[sup]-x[/sup] være negativt eller positivt i fortegnslinjen?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

e er aldri negativ...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
iiine
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 12/09-2007 11:21

Ok, jeg bare tenkte at e kanskje ville være negativt siden e er opphøyd i -x? Men det har altså ingenting å si om e er opphøyd i x eller -x? Det vil uansett være positivt?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hei, sovnet litt....

Eulers-tall vil aldri være negativt, uansett om det er er negativt eller ikke... Tast og lek litt med kalkulatoren litt med forskjellige tall og da finner du det ut :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

iiine skrev:Ok, jeg bare tenkte at e kanskje ville være negativt siden e er opphøyd i -x? Men det har altså ingenting å si om e er opphøyd i x eller -x? Det vil uansett være positivt?
Tenk deg litt om. Hvordan er negative potenser definert?
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Svar