hei bartleif, jeg må gi emomilol ret! - det er litt tull at derivere en sådan kompliseret funktion! - men den skal du ha! - du gir deg ikke. Så jeg skal prøve at komme med mit forslag til hvordan jeg ville løse den!!!
[tex]f(x)= ln(\sqrt{x^2-\sqrt{3x}}+ln(x^3-\sqrt{x})^{\frac{2}{3}})[/tex]
here we go!!
[tex]f(x) = lnu[/tex]
hvor
[tex]u=\sqrt{x^2-\sqrt{3x}} + ln(x^3-\sqrt{x})^{\frac{2}{3}}[/tex]
her deler jeg den i 2 [tex]u1[/tex] og [tex]u2[/tex], da der er + imellem (og den er kompliseret nok hver for seg!)
så
[tex]u1= \sqrt{x^2+\sqrt{3x}}[/tex]
[tex]u2=ln(x^3+\sqrt{x})^{\frac{2}{3}[/tex]
så derivere først [tex]u1[/tex]
[tex]u1= \sqrt{x^2+\sqrt{3x}}[/tex]
[tex]u1=\sqrt{z}[/tex]
hvor
[tex]z=x^2+\sqrt{3x}[/tex]
[tex]z=x^2+v[/tex]
hvor
[tex]v=\sqrt{3x}[/tex]
[tex]v=\sqrt{y}[/tex]
hvor
[tex]y= 3x[/tex]
så
[tex]y\prime =3[/tex]
[tex]v\prime=\frac{3}{2\sqrt{3x}}[/tex]
[tex]z\prime=2x+\frac{3}{2\sqrt{3x}}[/tex]
[tex]u1\prime = (2x+\frac{3}{2\sqrt{3x}})* (\frac{1}{2\sqrt{x^2+\sqrt{3x}}})[/tex]
[tex]u1\prime= \frac{2x+\frac{3}{2\sqrt{3x}}}{2\sqrt{x^2+\sqrt{3x}}}[/tex]
og
[tex]u2=ln(x^3+\sqrt{x})^{\frac{2}{3}[/tex]
[tex]u2=ln(z)[/tex]
hvor
[tex]z= (x^3+\sqrt{x})^{\frac{2}{3}}[/tex]
[tex]z= v^{\frac{2}{3}}[/tex]
hvor
[tex]v= x^3+\sqrt{x}[/tex]
[tex]v\prime= 3x^2+\frac{1}{2\sqrt{x}}[/tex]
[tex]z\prime= \frac{2}{3} (3x^2+\frac{1}{2\sqrt{x}})^{-\frac{1}{3}}[/tex]
[tex]u2\prime = * ( \frac{2}{3} (3x^2+\frac{1}{2\sqrt{x}})^{-\frac{1}{3}}) *(\frac{1}{(x^3+\sqrt{x})^{\frac{2}{3}}}) [/tex]
[tex]u2\prime= \frac{1}{(x^3+\sqrt{x})^{\frac{2}{3}} * \frac{2}{3}* \sqrt[3]{2x^2+\frac{1}{2\sqrt{x}}[/tex]
ok
nu har jeg deriveret u1 og u2 - så nu kan jeg derivere hele uttrykket!!
[tex]f(x) = ln(u1+u2)[/tex]
så
[tex]f\prime(x) = (u1\prime+u2\prime) *{ \frac{1}{u1+u2}[/tex]
[tex]f\prime(x) =\left( \frac{1}{{\sqrt{x^2-\sqrt{3x}}}+ln(x^3-\sqrt{x})^{\frac{2}{3}}}\right) *\left(\left({\frac{1}{{ (x^3+\sqrt{x})^{\frac{2}{3}}} *{( \frac{2}{3}*\sqrt[3]{3x^2+\frac{1}{2\sqrt{x}}}}}\right)+\left({\frac{2x+\frac{3}{2\sqrt{3}}}{2\sqrt{x^2+\sqrt{3x}}}}\right)\right)[/tex]
Dette er mit bud på hvordan likningen skal deriveres!!!! - det kan sikkert trekkes noet sammen, men tror jeg slutter her!!!!!!
se litt på den, og se hvad du synes!!! - og igjen der kan meget vel være sneket seg feil inn hist og her !! - for her er det om at holde tungen rett i munnen!! - men tror det må være fremgangsmåten for at derivere en sådan likning!!! - GOD lesning !!