Kjapt lite spørsmål om konstanten e

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mrcreosote
Guru
Guru

Hvor lang regel klarer vi å lage med Markonans link? Jeg fortsetter på daofeishis verk:

2.7-(Ibsen)-(Ibsen)-(Vinkler i likebeinet rettvinklet trekant)-(3-første-primtall)-(grader i en sirkel)-(andre perfekte tall)-(fly)-(ulykke)-(kortstokk)-(Wenche Myhre)-(timer i døgnet)
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Jeg ser ikke helt linken Wenche Myhre - 66?

2.7-(Ibsen)-(Ibsen)-(Vinkler i likebeinet rettvinklet trekant)-(3 første primtall)-(grader i en sirkel)-(andre perfekte tall)-(fly)-(ulykke)-(kortstokk)-(Highway)-(timer i døgnet)-(største primtall < 100)-(fly 2)-(døgnåpent)

"døgnåpent" stammer selvfølgelig fra uttrykket twenty four-seven, 24/7.

Edit: Wow. Nå tror jeg faktisk jeg husker 42 desimaler av e.
mrcreosote
Guru
Guru

Frøken Myhre er ei lekker dame, hva. Nei, var vel heller "Når jeg blir 66" jeg tenkte på, eller var det noen andre? Route 66 er bedre uansett.

Det her får vi nok bruk for en gang skal du se.
Realist1
Euclid
Euclid

Jeg fant telefonnummeret til farfar inni de 5 millionene desimalene. Omtrent midt i. Så når jeg kommer så langt så har jeg hvertfall 8 tall på rad som er enkle å memorere. Men ejg lurer på; HVORFOR er e en konstant som er mye brukt? F.eks. er pi forholdet mellom omkretsen og radiusen av en sirkel. Hva er e?
sEirik
Guru
Guru

e er det eneste tallet som er så praktisk at [tex](e^x)^\prime = e^x[/tex]. Dette liker fysikere. Dessuten er det irrasjonalt og transcendentalt, og det liker matematikere.
Post Reply